צעד משמעותי לביסוס האחיזה הישראלית ביהודה ושומרון: מפקד פיקוד המרכז, האלוף אבי בלוט, חתם הערב (ראשון) על שמונה צווים חדשים להסדרה וקביעת תחומי שיפוט עבור שמונה יישובים ביהודה ושומרון. המהלך שקודם על ידי מינהלת ההתיישבות והמנהל האזרחי, נועד לא רק להסדרה תכנונית אלא לשרטוט גבולות קבע שימנעו רצף טריטוריאלי ערבי עתידי.

הצווים החדשים מתייחסים לשישה יישובים חדשים בחמש מועצות אזוריות שונות, לצד הסדרה והרחבה במועצת בנימין:
-
צפון השומרון: תחום השיפוט של היישוב חומש נחתם מחדש, כ-20 שנה לאחר שבוטל במסגרת תוכנית ההתנתקות. כמו כן הוגדר תחום השיפוט של הר עיבל.
-
הר חברון: נחתם תחום השיפוט ליישוב יונדב.
-
גוש עציון: הוסדר היישוב גבעות.
-
מגילות: היישוב קדם ערבה.
-
בקעת הירדן: היישוב ייט"ב מערב.
-
בנימין: ההתיישבות הצעירה בני אדם הוסדר באופן סופי, ותחום השיפוט של היישוב הוותיק עפרה הורחב משמעותית.

מבחינה מעשית, חתימת האלוף מהווה שלב משפטי הכרחי המאפשר כעת לרשויות לקדם תוכניות מתאר, להוציא היתרי בנייה ולפתח תשתיות באופן חוקי ומיידי בנקודות אלו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הבהיר את הרציונל העומד מאחורי המהלך: "חתימת האלוף היא צעד נוסף במהפכה ביהודה ושומרון. אנחנו מקדמים ריבונות דה-פקטו בשטח כדי למנוע כל אפשרות להקמת מדינה ערבית". השר הדגיש כי השיבה לחומש היא "סמל לגבורה ולרוח היהודית".
