לאחר ששר הביטחון ישראל כ"ץ הודיע על הקמת גרעיני נחל בצפון רצועת עזה, גורמים בכירים בצה"ל ששוחחו עם C14, התבטאו באופן ישיר וחריג לגבי המשמעות האסטרטגית של שליטה בשטח והתיישבות יהודית ברצועת עזה, שנתיים לתוך הלחימה.
הבכירים התייחסו לנקודת המבט של ארגון הטרור חמאס, וניתחו כיצד אובדן השטח נתפס בעיני האויב כמכה אנושה – אולי אף יותר מפגיעה צבאית נקודתית. לדבריהם, כשהאויב מפסיד גאוגרפיה, זה הישג וזה קלף חשוב שהוא יראה שהוא מפסיד בגין הפעולות שלו נגדנו.

בעניין התיישבות יהודית בתוככי שטח רצועת עזה בכלל, ובאזור החותמת הצפונית בפרט, אמרו כי יש בכך ערך ביטחוני מובהק של דחיקת האויב מהמרחב. הם הבהירו שבהתיישבות יהודית יש ערך חשוב משום שבכל אחיזה שלנו בשטח זה פחות אחיזה של הצד השני במרחב.
עם זאת, הדגישו הגורמים כי ההחלטה היא בסמכות הדרג המדיני, וכי תפקיד מערכת הביטחון הוא לספק מטרייה ביטחונית לכל החלטה שתתקבל בנושא: תפקיד הצבא הוא בכל פעם שיש התיישבות בכל מקום שהיא, זה להגן עליה, זה להתריע מפני כוונות כלפיה. במידה ויחולט בדרג מדיני שאזרחים יתיישבו ויבססו אחיזה במקומות מסוימים, תפקיד הצבא הוא להתריע ולפעול מפני פעילות אויב.

לצד האמירות על החשיבות של לקיחת שטח, הבהירו כי לפי סדר הפעולות חייב להיות התבססות צבאית תחילה לפני התיישבות. באופן כללי, בכל גבול שהוא, גם ברצועה וגם באזורים אחרים, יש עניין שחיילים יהיו ויתבססו לפני האזרחים כדי להגביר את הביטחון.
