ארגון "אמת ליעקב" הגיש הבוקר (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד מדינת ישראל, היועצת המשפטית לממשלה וצה"ל, בדרישה לעצור את הליכי הגיוס לציבור החרדי ולבטל את הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליו. במרכז העתירה עומדת הטענה לאכיפה בררנית פסולה ואפליה שיטתית בין דם לדם.
לטענת העותרים, בעוד שהמדינה מפעילה יד קשה הכוללת מעצרים, צווי גיוס וסנקציות כלכליות נגד צעירים חרדים, היא נמנעת לחלוטין מאכיפת חובת השירות על קבוצות אוכלוסייה אחרות, בהן ערביי ישראל, בני דתות אחרות וסרבני מצפון – וזאת ללא כל הסמכה מפורשת בחוק.

"דגל שחור מתנוסס מעל המדיניות"
בעתירה נטען כי לאחר שבית המשפט העליון עצמו קבע כי לצה"ל אין סמכות לקבוע על דעת עצמו מי יתגייס ומי לא ללא חקיקה ראשית, המשך שליחת הצווים למגזר החרדי בלבד מהווה הפרה בוטה של עקרון השוויון. העותרים הגדירו את התנהלות המדינה ככזו ש"דגל שחור מתנוסס מעליה".
חלק ניכר מהעתירה מוקדש למערך הסנקציות הכלכליות שהופעל לאחרונה. בארגון טוענים כי הצעדים שננקטו מהווים "ענישה קולקטיבית" שאינה מעוגנת בדין, ופוגעת באזרחים חפים מפשע ללא הרשעה וללא בדיקה פרטנית. בין הצעדים המותקפים בעתירה: שלילת תקציבי חינוך ממוסדות תורניים, ביטול סבסוד מעונות יום – צעד הפוגע לדבריהם בילדים ובאמהות עובדות – ושלילת הנחות בדמי הביטוח הלאומי.

העותרים דוחים את טענת המדינה בדבר "מניעה ביטחונית" לגיוס בני מיעוטים. לטענתם, הסבר זה אינו עומד במבחן המציאות, שכן אזרחים מאותן אוכלוסיות משולבים כיום בתפקידים רגישים במשטרת ישראל, במערכת הבריאות ובמערכות ביטחוניות נוספות. עוד נטען כי גם אם קיים קושי בגיוס לצה"ל, הדבר אינו פוטר אוכלוסיות אלו משירות לאומי-אזרחי, בשונה מהציבור החרדי שלדברי העותרים "תורם 9 שנות לימוד מלאות".
הארגון מבקש מבג"ץ להורות על ביטול מיידי של הסנקציות הכלכליות והשבת הכספים שנגבו או נשללו. לבטל את צווי הגיוס שנשלחו באופן מפלה לחרדים בלבד. לקבוע מנגנון שוויוני ואחיד לחובת השירות שיחול על כלל אזרחי המדינה – ללא הבדל דת, לאום או השקפה. לחלופין, להכיר בלימוד התורה כתרומה אזרחית ולאומית משמעותית, המקבילה למסלולי שירות מוכרים אחרים.
