למרות הלחימה המתמשכת והפגיעה הקשה בהנהגת הארגון, חמאס פועל מאחורי הקלעים להסדרת שדרת הפיקוד הבכירה שלו. לפי דיווח של ערוץ א-שרק, ארגון הטרור קיבל החלטה עקרונית לצאת לבחירות פנימיות לראשות הלשכה המדינית – כחלק ממה שמוגדר כ"בניית מבנה הנהגתי חדש".

על פי הדיווח, ההליך יתקיים במסגרת מועצת השורא הכללית של חמאס, הכוללת נציגים משלוש הזירות המרכזיות של הארגון: רצועת עזה, יהודה ושומרון וזרוע "חמאס חו"ל". גורמים המקורבים להנהגה ציינו כי הבחירות צפויות להיערך בתוך פרק זמן קצר – ימים עד שבועות.
במוקד המאבק עומדים שני שמות מרכזיים שנותרו בחיים לאחר חודשי הלחימה:
ח'ליל אל-חיה, המשמש כיום כדמות הבכירה בלשכה המדינית בעזה ומוביל את צוות המשא ומתן, ולצידו ח'אלד משעל, שנחשב לבעל ניסיון והשפעה בזירה החיצונית.

לפי המקורות, אל-חיה נתפס כמועמד המוביל בשלב זה – בין היתר בשל גיבוי רחב שהוא מקבל גם מחוץ לעזה, ובעיקר מצד בכירים בהנהגת חמאס ביהודה ושומרון. בין השמות שהוזכרו כתומכים בולטים: זאהר ג'בארין, המוגדר כאחד מאנשי המפתח בזירה זו.
המהלך משתלב במאמץ רחב יותר של חמאס להתאוששות ארגונית, לאחר חיסול שורה של בכירים ופגיעה בתשתיות הפיקוד והשליטה של הארגון. בישראל עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות, על רקע החשש כי תהליך ההתארגנות מחדש עלול לחזק את יכולותיו הפוליטיות והצבאיות של חמאס – גם תוך כדי הלחימה.
