לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה היום (שישי) על צעד היסטורי: מדינת ישראל מכירה באופן רשמי ברפובליקה של סומלילנד כמדינה עצמאית וריבונית. ההכרזה, שבאה ברוח "הסכמי אברהם", כוללת כינון יחסים דיפלומטיים מלאים ושיתוף פעולה אסטרטגי במגוון תחומים. כתבנו המדיני תמיר מורג פרסם כי בתמורה להכרה, סומלילנד תקלוט עזתים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גדעון סער ונשיא רפובליקת סומלילנד, ד"ר אבדירחמן מוחמד עבדילאהי, חתמו על הכרזה משותפת והדדית. נתניהו בירך את הנשיא עבדילאהי ושיבח את מנהיגותו ומחויבותו ליציבות ולשלום באזור. ראש הממשלה אף הזמין את הנשיא לביקור רשמי ראשון מסוגו בישראל.
מצדו, הודה נשיא סומלילנד לנתניהו על ההכרזה ההיסטורית והביע הערכה על מאמציו במלחמה בטרור ובהשגת שלום אזורי. ראש הממשלה הודה לשר החוץ גדעון סער, לראש המוסד דוד ברנע ולארגון המוסד על תרומתם המכרעת לקידום המהלך.

שר החוץ גדעון סער, ששוחח עם הנשיא עבדילאהי, ציין כי היחסים נרקמו במהלך השנה האחרונה על בסיס שיח מתמשך. "חתמנו היום על הכרה הדדית וכינון יחסים דיפלומטיים מלאים, שיכללו גם מינוי שגרירים ופתיחת שגרירויות", אמר סער. השר הנחה את משרדו לפעול באופן מיידי למיסוד הקשרים.
מעבר להיבט המדיני-ביטחוני, מדינת ישראל מתכננת להרחיב באופן מיידי את שיתוף הפעולה עם סומלילנד בתחומים אזרחיים קריטיים: חקלאות וטכנולוגיה – העברת ידע ישראלי ופיתוח מיזמים משותפים, וחיזוק מערכות הבריאות והרחבת הסחר בין המדינות.
