הרמטכ"ל, רב-אלוף אייל זמיר, נשא דברים אתמול (רביעי) בכנס השנתי של חטיבת המחקר באגף המודיעין, שעמד בסימן "מביטים קדימה". בדבריו, התייחס הרמטכ"ל לכישלון המודיעיני של השבעה באוקטובר, לאתגרי המלחמה הנוכחית ולשינויים הנדרשים בתפיסת ההפעלה של קהיליית המודיעין.
בפתח דבריו הציג הרמטכ"ל את תמונת המצב המבצעית, שנתיים לתוך הלחימה: "פעלנו בשנתיים האחרונות בכל המימדים ואנחנו נמצאים בתקופת מעבר חיונית ובתפנית מערכתית", אמר זמיר. הוא הדגיש כי המלאכה טרם הושלמה: "המערכה עדיין לא הסתיימה, כל הזירות פעילות ועוד נכונו לנו אתגרים רבים כדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. חובתנו היא להתקדם לכיוון של צמיחה, התחדשות ותקווה".

"חטיבת המחקר היא גוף חיוני לביטחון הלאומי של מדינת ישראל ולפעילותו של צה״ל". זמיר הבהיר: "בשבעה באוקטובר החטיבה כשלה ולא מימשה את אחריותה".
עם זאת, הוא ציין את ההתאוששות והעשייה מאז אותו יום: "מאז, הבאתם להישגים משמעותיים בכלל הזירות". זמיר הוסיף כי התחקירים שבוצעו מבהירים כי נדרש "המשך תהליך למידה ותיקון עמוק". לדבריו, השינוי הנדרש כבר החל בהובלת המפקדים באגף, והוא נוגע בליבת העשייה: בתרבות המודיעינית, בתפיסת ההפעלה, בשיח ובהכשרת בעלי התפקידים."המקצוענות, הטלת ספק וריבוי דעות חייבים להיות נדבך מרכזי אצל אנשי המודיעין", קבע. זמיר פנה ישירות לקצינים ואמר: "המפקד הוא המומחה לאויב ונדרש להכווין, לאתגר ולהעמיק. עליכם, קציני המודיעין, מוטלת האחריות המקצועית לאתגר תפיסות מודיעיניות".

לסיכום, הדגיש הרמטכ"ל את הצורך בהתרעה איכותית במציאות של מלחמה רב-זירתית, ואת המחויבות למנוע הישנות של אירועים דומים. "תחקרנו רבות ואנו עוסקים בהטמעת הלקחים בכלל הגופים. זהו תהליך ארוך, רב מדרגי", אמר וחתם: "העשייה שלכם מביאה הישגים רבים לביטחון המדינה. אתגרים רבים לפנינו".
