accessibility-icon
share-icon
צילום: מיכה בריקמן
צילום: מיכה בריקמן

יפה בן דוד במתקפה: צריך לצמצם את ההתערבות ההורית בבתי הספר

אורנית פורן סויסה

אורנית פורן סויסה

ה טבת ה'תשפו (25.12.25)

20

8

like

1

dislike

הסמכות ההורית, הסרבנות וחישוב המסלול מחדש: יפה בן דוד הציגה דרישה לסנקציות נגד הורים, השר קיש הבהיר כי פוליטיקה לא תיכנס לבתי הספר, ושר האוצר סמוטריץ' סימן את היעד הבא: פתיחת המערכת לתחרות ופירוק המבנה הקיים


יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים קראה היום (חמישי) במהלך כנס באקדמית גורדון, לנקוט בשורת צעדים נגד התערבות ההורים, ולהפסיק את הקשר הישיר איתם מחוץ לשעות העבודה.

"הורים לא צריכים להיכנס לבתי הספר, אל הכיתה ולצעוק על המורים, נדאג שהורים ייכנסו לבתי הספר רק לאחר תיאום מול הנהלת בתי הספר והגנים,
לא נאפשר יותר שיח עם המורים בווטסאפ שלא בשעות העבודה".

maximize-image
images-count2+
בית ספר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בן דוד טענה כי הורים רבים איבדו את הסמכות ההורית שלהם ומפנים את הקושי והתסכול כלפי המורים: "הם נכנסים לבתי הספר, צועקים על מורים ומערערים את הסמכות. משרד החינוך חייב להיכנס לאירוע ולהטיל סנקציות".

היא אף התייחסה להסכם השכר של המורים, וציינה כי בסוף דצמבר 2026 יסתיים ההסכם הקיבוצי, ותוספות שכר לבדן לא ישאירו את עובדי ההוראה הטובים במערכת. לטענתה, נדרש שינוי מהותי במבנה מערכת החינוך, הכולל הפחתת שעות ההוראה והקטנת מספר התלמידים בכיתות, עם יעד של 19-20 תלמידים בלבד בכיתה.

שר החינוך יואב קיש התייחס במהלך ועידת החינוך הלאומית של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ועיתון 'מקור ראשון', לסערת הסרבנות, והדגיש כי מדובר בסוגיה מפלגת שחייבת להישאר מחוץ לכותלי בתי הספר: "נושא הסרבנות שיסע את החברה הישראלית, ובעיניי חייב להישאר מחוץ לגדר". קיש תקף חזיתית את ארגון "אחים לנשק", בטענה כי פעל להחלשת הצבא ומוסדות המדינה, והבהיר כי לא יאפשר לארגון להעביר את מסריו בתוך מערכת החינוך.

maximize-image
images-count2+
שר החינוך יואב קיש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השר הפנה אצבע מאשימה גם כלפי התקשורת, וטען כי גורמים מסוימים בחרו להילחם בממשלה ולהכפיש את נבחרי הציבור. הוא שיתף כי גם הוא עצמו הפך יעד למתקפות: "ערוץ 12 שם כוונת עליי, וזה לא ירתיע אותי. אני אמשיך בשליחות". לקראת סיום דבריו, התייחס לפרשת "כוח 100" והציב קו אדום ברור: "מה שנעשה לכוח 100 הגיע לשפל. אם יש מה לתקן – מתקנים, אבל אסור לפגוע בחיילי צה"ל".

במקביל, הציג שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תפיסה שונה וקרא לטלטלה עמוקה במערכת החינוך: "המערכת כמערכת צריכה להתפרק ולהיבנות מחדש", והוסיף כי הדבר מחייב גם את פירוק ארגוני המורים והסתדרות המורים.

maximize-image
images-count2+
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לטענתו, למרות קיומם של מורים מצוינים, המערכת הנוכחית מאובנת ואינה מסוגלת לעודד מצוינות או לתמרץ כראוי מורים איכותיים. סמוטריץ' קרא לפתוח את המערכת לתחרות וליוזמות חדשות, מתוך אמונה כי מהלך כזה יאפשר לצוותי ההוראה להתפתח וישפר את הישגי התלמידים.

מהנהגת ההורים הארצית נמסר בתגובה לפרסום: הנהגת ההורים הארצית סבורה כי מערכת החינוך ניצבת כיום בפני אתגרים מורכבים ועמוקים, המחייבים אחריות, ריסון ושיח בונה לא הקצנה ולא אמירות שמרחיבות את הקרע.

יחסי הורים- מורים אינם זירה של מאבקי כוח. הם שותפות ארוכת־שנים שנבנתה בעמל רב, מתוך הבנה משותפת כי טובת הילדים עומדת מעל לכל. אמירות כוללניות, שיח לעומתי או הצבת איומים וסנקציות , מכל כיוון עלולים לפגוע באמון ההדדי ולפגוע בראש ובראשונה בתלמידים.

הנהגת ההורים מכירה בקושי האמיתי שחווים אנשי ההוראה, בצורך להגן על גבולות מקצועיים ובשמירה על תנאי עבודה ראויים. במקביל, יש מקום להבחין בין מיעוט של מקרי קיצון לבין רוב גדול של הורים הפועלים באחריות, מתוך אכפתיות ורצון כן לשיתוף פעולה.

הנהגת ההורים הארצית פועלת ותמשיך לפעול לצמצום מספר התלמידים לפי מסקנות שפירא, 19-20 תלמידים בכיתה ישפרו את הלמידה, יעניקו למדינת ישראל הון אנושי איכותי יותר, מעמיק יותר ומועיל יותר.
אנחנו קוראים לכל מי שחינוך ועתיד ילדנו חשוב לליבו להצטרף למאבק למען יישום הרפורמה החיונית והמשמעותית ביותר במערכת החינוך הישראלית.

נמשיך לדבוק בגישתנו רבת השנים – שיתוף פעולה, שיח מכבד, חיזוק המורים והצוותים החינוכיים, ודאגה ליקר לנו מכל, ילדינו באמצעות הקשבה, ביסוס אמון ואחריות.

אנו מצפים ממנהיגי הציבור ומראשי הארגונים לגלות אחריות, להנמיך להבות ולהתמקד בעתיד מערכת החינוך והילדים שבתוכה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News