ח"כ אריאל קלנר הציג היום (רביעי) במליאת הכנסת את הצעת החוק להקמת "ועדת חקירה ממלכתית-לאומית" לחקר אירועי ה-7 באוקטובר. בנאומו, תקף קלנר את האפשרות להקמת ועדת חקירה ממלכתית במינוי נשיא בית המשפט העליון, והשווה את הצורך באמון הציבור לחקירות רגישות אחרות.
"ועדה שלא תגיע לאמת היא חסרת ערך", אמר קלנר בנאומו. "חקירת אירועי ה-7 באוקטובר לא יכולה בשום פנים ואופן להיראות כמו חקירת פרשיית הדלפת הסרטון משדה תימן. אנחנו מחויבים להביא את האמת לעם".

קלנר הסביר כי המנגנונים הקיימים בחוק אינם מספקים לשיטתו. הוא פסל ועדת חקירה ממשלתית בטענה כי "רק לחלק מהעם יהיה אמון בה", אך פסל גם ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט שימנה השופט יצחק עמית, בטענה ש"חלקים רחבים בעם לא יתנו אמון בוועדה הזו".
במקום זאת, הציע קלנר לאמץ את המודל האמריקאי של ועדת החקירה לאירועי ה-11 בספטמבר. על פי הצעתו:
-
הוועדה תמונה בהסכמה רחבה של 80 חברי כנסת.
-
בהיעדר הסכמה, הקואליציה והאופוזיציה ימנו מספר שווה של נציגים (שלושה לכל צד), ללא מעורבות מערכת המשפט.
-
לוועדה יצורפו ארבעה נציגי משפחות שכולות כמשקיפים בעלי מעמד מיוחד.
-
סמכויות החקירה יורחבו כך שכל שני חברי ועדה יוכלו לפתוח אפיקי חקירה ולזמן עדים.
"נשיא העליון אינו גורם אובייקטיבי"
במהלך הדיון הקריא ח"כ קלנר מכתב עליו חתומים, לדבריו, למעלה מ-300 הורים שכולים ואלמנות. במכתב נטען כי "נשיא בית המשפט העליון הנוכחי איננו גורם אובייקטיבי ועל כן איננו יכול להיות הגורם הקובע בנושא הרכב הוועדה".

המשפחות דרשו במכתבן לחקור נושאים שנויים במחלוקת, בהם "השפעת איומי הסרבנות על שחיקת ההרתעה" וכן "השפעתה של התערבות בית המשפט העליון בשאלות ביטחון". קלנר הדגיש כי "האנשים האלה אינם שקופים, דם יקיריהם אינו מים, ולאף צד לא תהיה בעלות על החקירה".
לסיום, פנה קלנר לחברי האופוזיציה וקרא להם לשתף פעולה בחקיקה: "אנו באותה סירה… אך אל תתבלבלו ואל תפרשו את הושטת היד כחולשה. גם אם לא תצטרפו, נחתור אל האמת ונגיע אל האמת".
