accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון המלא | צילום: חדשות 14

יוני בן מנחם: זה הנושא שרה"מ יתעקש עליו בפגישה עם טראמפ

דסק C14

דסק C14

ד טבת ה'תשפו (24.12.25)

1

2

like

0

dislike

המזרחן יוני בן מנחם התארח בתוכנית "ישראל הבוקר" בהגשת טל מאיר, והדגיש כי ישראל צריכה ללמוד לקח מפרשת רון ארד, ולהתעקש על החזרת החלל החטוף רן גואילי • בן מנחם אף ניתח הלחץ האדיר בחמאס בעקבות הצהרות כ"ץ על צפון הרצועה, והתייחס לטלטלה בעולם הערבי בעקבות הדיווחים אודות חטיפת אחמד שוכר


יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון שוחח הבוקר (רביעי) עם טל מאיר בתוכנית "ישראל הבוקר" והתייחס לפגישה המתוכננת של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, וטלטלות שעוררה ישראל ביממה האחרונה בעולם הערבי: "אני בטוח שראש הממשלה יתעקש על כך בפגישה עם הנשיא טראמפ".

לדברי יוני בן מנחם, שני נושאים מרכזיים מסעירים הבוקר את המזרח התיכון. הראשון שבהם הוא הצהרותיו של שר הביטחון, ישראל כץ, בנוגע לאפשרות של הקמת יישובים בצפון רצועת עזה. בן מנחם ציין כי חמאס, לצד מדינות כמו טורקיה וקטאר, נמצאים ב"לחץ אדיר" בעקבות הדברים.

maximize-image
images-count1+
מחבל חמאס במנהרה | צילום: פלאש 90

"יש להם ציפייה גדולה שכתוצאה מפגישת נתניהו וטראמפ במיאמי, ישראל תיסוג לפרימטר", הסביר בן מנחם. "ופתאום בא שר הביטחון ונותן הצהרה כזאת. זה מכניס אותם ללחץ כי זה משבש להם את הפנטזיות". לדבריו, הקמת אזור חיץ בצפון הרצועה היא צורך ביטחוני הכרחי להגנה על יישובים ישראליים, בדומה לגבולות סוריה ולבנון, וכי נוכחות צבאית במקום צריכה לאפשר גם את החזרת היישובים שפונו בתוכנית ההתנתקות.

בן מנחם ציין כי נושא נוסף שמעסיק את האזור הוא הדיווחים מלבנון על חטיפתו או חיסולו של אחמד שוקר, קצין הקשור לחיזבאללה ולפי הערכות גם לפרשת הנווט השבוי רון ארד. בן מנחם מדגיש כי גם אם מדובר במבצע מוצלח, הוא בעיקר מהווה תזכורת לכישלון המהדהד בטיפול בפרשת ארד.

maximize-image
images-count1+
רס"ל רן גואילי | צילום: דוברות המשטרה

"פרשת רון ארד צריכה להיות לנו לקח חשוב מאוד", אמר בן מנחם וקרא לממשלת ישראל לא לוותר על רן גואילי החלל החטוף האחרון שנותר בידי חמאס ברצועת עזה: "ישראל חייבת להתעקש שלא זזים מילימטר קדימה במתווה טראמפ – לפני שגופת החלל מוחזרת לישראל. שלא יעלימו אותו כמו שהעלימו את רון ארד".

בתשובה לשאלה מדוע חמאס מתעקש להחזיק בגופה ולא להשיבה, טען בן מנחם כי מדובר בשילוב של אינטרסים טקטיים וטרור פסיכולוגי: חמאס מעוניין לשמור על הנכס לטובת משא ומתן עתידי, והניסיון למרר את חיי המשפחה והציבור הישראלי ולהחזיק את המדינה במתח מתמיד.

"במערכת הביטחון יודעים היטב שהם יכולים להביא את הגופה", אמר בן מנחם. לסיכום, הוא העריך כי המפתח לפתרון טמון בלחץ ישיר של הנשיא טראמפ על המדינות המארחות את חמאס: "אני בטוח שראש הממשלה יתעקש על כך בפגישה עם הנשיא טראמפ. רק לחץ על טורקיה וקטאר יכול להניע את זה קדימה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News