נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אשר קולה, פרסם היום (רביעי) החלטה ובה ביקורת נוקבת על סגנונו של שופט בית משפט השלום, אשר גילה "רגישות יתר" כלפי בני משפחתו של המחבל וליד דקה. דקה, נזכיר, הורשע בחטיפתו וברציחתו של החייל משה תמם ז"ל ומת בכלא בשנה שעברה.
התלונה הוגשה בעקבות החלטה שנתן השופט בדיון על הארכת מעצרם של ארבעה מבני משפחת דקה. אלו נעצרו לאחר שהתעמתו עם שוטרים שבאו לפרק סוכת אבלים שהוקמה לזכר המחבל, אירוע שבו נשמעו גם קריאות שבח למעשיו. השופט, שהורה על שחרורם בתנאים מגבילים, בחר להשתמש בהחלטתו בניסוחים שעוררו סערה.

במסגרת החלטתו, כתב השופט כי מדובר באירוע שנושא עמו רגישות "ביחס לתחושות בני משפחת המנוח לאחר מותו בבית הכלא". עוד הוסיף השופט כי "ניתן וראוי היה 'להכיל' את האירוע על מנת להימנע מעימות", וכי המשטרה הייתה צריכה לגלות הבנה למצב בני המשפחה "מבלי לבצע את המעצרים". לאורך כל ההחלטה, הקפיד השופט לכנות את המחבל בכינוי "המנוח".
הנציב קולה, שבדק את התלונה שהוגשה על ידי ארגון ציבורי, קבע כי אף שאין בסמכותו להתערב בשיקול הדעת המשפטי (עצם השחרור), הרי שהתבטאויות השופט היו פסולות. "ניסוח זה יוצר תחושה של הכלה ואיזון בין מצבים שאין ביניהם כל סימטריה", כתב הנציב. "הצגת האירוע ככזה שראוי היה 'להכיל', תוך גילוי הבנה למצב המשפחה, מתעלמת מההקשר המהותי – מדובר במחבל שביצע פשע חמור ונתעב".

חלק מרכזי בביקורת הוקדש לשימוש במילה "מנוח". הנציב הבהיר כי בשפה העברית, מונח זה נושא משמעות ערכית של כבוד וחמלה, ואינו מתאים למי שביצע מעשי טרור. הנציב ציין כי בתי המשפט, כולל בג"ץ, נוהגים להימנע מהשימוש במונח זה בהקשר למחבלים כדי לא להעניק להם לגיטימציה לשונית.
השופט טען בתגובתו כי המונח "מנוח" הוא ניטרלי וכי מעשי הרצח של דקה לא היו חלק מהדיון המשפטי על המעצר. הנציב דחה טענה זו וסיכם: "מצופה היה מן השופט כי כשם שביקר את חוסר הרגישות של המשטרה בטיפולה בבני משפחת המחבל, כך ינהג הוא ברגישות כלפי מי שנפגעו ממעשיו הנפשעים של אותו מחבל (משפחת הקורבן) וכלפי רגשות הציבור".
בירור התלונה הסתיים בקביעה כי הביקורת על סגנונו של השופט מוצדקת.
