יו"ר ארגון "עד כאן" שוחח הבוקר (רביעי) עם טל מאיר בתוכנית ישראל הבוקר וחשף פרטים מטרידים העולים מתוך הסרט "שיטת נווה", שהערב ישודר הפרק השני שלו בערוץ. הסדרה מתחקה אחר השפעתו של תא"ל במיל' פרופ' שמעון נווה על הדרג הפיקודי הבכיר בצה"ל בשלושת העשורים האחרונים, השפעה שלדברי אך הובילה במישרין לכשלים המבצעיים והתפיסתיים של השבעה באוקטובר.
"השביעי באוקטובר הוא יום מכונן", פתח אך, "אזרחים רבים שאלו את עצמם תחת מטחי הטילים 'איפה הצבא?'. הנקודה הזו לא הגיעה במקרה, אלא לאחר 30 שנה של הריסת הצבא מבפנים". לדבריו, דמות המפתח בתהליך זה הוא שמעון נווה, מי שהקים את המלת"ם (המרכז לחקר תורת המערכה) וחינך דורות של קצינים בכירים. "כל הקצונה הבכירה, מדרגת אלוף-משנה, עוברים אצלו קורסים. הוא נחשב ה'גורו' של הפיקוד הבכיר".
"אין דבר כזה ניצחון"
במרכז הביקורת עומד השינוי הדרסטי ברוח הלחימה הצה"לית. "עברנו חטיפה של הצבא", טוען אך. "מצבא של רפול, אריק שרון ומאיר הר-ציון שבא לנצח ולהשמיד אויב, עברנו לתפיסה של נווה שאומרת 'אין דבר כזה ניצחון'. במקום הכרעה, הוכנסו מושגים של 'הוגעה', 'הכלה' ו'עימות מוגבל'. מושגים כמו כיבוש והשמדת אויב נמחקו מהלקסיקון הצבאי".
במהלך הריאיון הושמעו קטעים מתוך הסרט, בהן נשמע נווה מתאר את תפקיד אנשי הצבא כ"שומרי סף" ו"שומרי החומות" אל מול נבחרי הציבור, תפיסה שלדברי המראיינים מסבירה את המתח המתמשך בין הדרג הצבאי למדיני. "הוא החדיר תפיסות של 'המפקד כמדינאי'", הסביר אך, וציין כי נווה מעיד על עצמו שהוא "יותר שמאלני מכל השמאלנים שאתם מכירים".
השתלטות דרך מכונים חיצוניים
לשאלה כיצד אדם אחד הצליח לחולל שינוי כה עמוק, הסביר אך כי מדובר במהלך משולב: "זה בא גם מתוך הצבא באמצעות המלת"ם, וגם מבחוץ באמצעות הכנסה של מכונים אזרחיים כמו מכון הרטמן ומכון וקסנר". לדבריו, המטרה לאחר הסכמי אוסלו הייתה להפוך את צה"ל ל"צבא השלום" שידע לפעול לצד הרשות הפלסטינית, מתוך חשש שקצינים בעלי תפיסה לוחמנית "יהרסו את הסכמי השלום".
בסיום הריאיון הדגיש אך כי התיקון למצב לא יכול להגיע מתוך המערכת הצבאית עצמה, שכן הקצינים שמתקדמים הם אלו ש"יישור קו" עם האג'נדה של נווה. "זו קריאת השכמה לשר הביטחון ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת", סיכם אך, "אוזלת היד של נבחרי הציבור שראו את זה קורה וקיבלו את זה – היא הדבר המפתיע ביותר".
