הניסיון הטורקי לקחת חלק בשליטה בעזה מגיע בתקופה שבה השפעתה של אנקרה במזרח התיכון נמצאת בנסיגה. סא"ל במיל' עמית יגור הצביע בריאיון לטל מאיר על שרשרת אירועים המעידים על היחלשותו של ארדואן: מהדיווחים על מותו המסתורי של הרמטכ"ל הלובי על אדמת טורקיה, ועד למאבקים הקשים מול הכורדים בסוריה.
לדברי יגור, טורקיה מנסה לשים דריסת רגל בעזה, אך "ישראל נעמדת על הרגליים האחוריות", ולפי מה שאני מבין ארצות הברית נוטה לקבל את זה. היא מנסה את 'שיטת מצליח', האם היא תצליח או לא – אני לא יודע".
בתוך כך, הבשורה הגדולה ביותר מגיעה מהפסגה המשולשת של ישראל, יוון וקפריסין. בעוד שרבים ראו בה רק תגובה למתיחות מול טורקיה, יגור מסביר כי מדובר באירוע אסטרטגי רחב בהרבה: חניכת האגף המערבי של ציר ה-IMEC, "דרך המשי" החדשה שתחבר את הודו לאירופה.

"יש פה בעצם איזושהי חניכה של האגף המערבי של ציר ה-IMEC" הסביר יגור.
"אותו ציר כלכלי, דרך המשי החדשה, שמגיעה ממזרח, מהודו, ואמורה בעצם להפוך את ישראל לשער היציאה לסחורות ולאנרגיה לאירופה, ואת יוון או את איטליה לשער הכניסה לאירופה".
העובדה שהפסגה התקיימה דווקא ערב חג המולד, בזמן שמרבית המערכות הבינלאומיות בחופשה, מעידה על הדחיפות. לפי יגור, מדובר ברצון ישראלי להשיג הישגים אסטרטגיים ולקבוע עובדות בשטח לקראת הביקורים המדיניים הצפויים בבית הלבן ובמהודו.
"ישראל מסייעת לארה"ב לבנות את הארכיטקטורה החדשה למזרח התיכון", מסכם יגור. "זהו המזרח התיכון החדש בתצורה של דרך משי מודרנית, עם דגש על ציר האנרגיה: צינורות גז מישראל, דרך קפריסין ליוון ומשם לכל אירופה".
