עשרים שנה אחרי הגירוש מגוש קטיף, הרעיון שנשמע היום בנאום שר הביטחון ישראל כ"ץ, מרגיש כמעט כמו אירוע היסטורי: חזרה יהודית לעזה – אבל בזהירות, ובשלבים.
זה לא תכנית מבצעית, אלא רעיון – מעין בלון ניסוי, שמונח גבוה בסדר היום – ובתיאום מלא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. על הפרק: הקמת שלושה גרעיני נח"ל בתוחמת הצפונית של רצועת עזה – ורק בתוך אזור הביטחון, אך עדיין לא ברפיח או מרכז הרצועה, ובכל מקרה – לא מדובר כרגע על התיישבות אזרחית רחבה.

אין כרגע שיח בדרגים הגבוהים על "גוש קטיף 2", שכן אין לוחות זמנים או החלטות ממשלה, אבל בכל זאת – ניסיון של ישראל לשרטט מציאות ביטחונית חדשה אחרי שבעה באוקטובר, שבה ישראל לא רק יוצאת ונכנסת – אלא גם נאחזת בקרקע.
חשוב להדגיש, הרעיון לא מסתכם בהקמת גרעיני נח"ל. לפי גורמים מדיניים, במקביל לתוכנית שר הביטחון נשקלת גם האפשרות להקמת ישיבה, מכינות קדם צבאיות, מוסדות ממלכתיים, ובתי כנסת.
