כנס חירום התקיים היום (שלישי) בכנסת תחת הכותרת "לעצור את טרור החטיפות", ביוזמת ח"כ אוהד טל ובשיתוף "מרכז יכין" וערוץ "על המשמעות" בהגשת תמיר דורטל. הכנס, שנערך בצל המלחמה והתפילות לשובו של החטוף האחרון רן גואילי הציב דרישה ברורה לדרג המדיני: שינוי אסטרטגי במדיניות ישראל באמצעות חקיקה שתמנע את החטיפה הבאה.
במרכז הכנס הציג ח"כ אוהד טל את הצעת החוק החדשה שלו, המבקשת ליישם ולעגן באופן רשמי את מסקנות ועדת שמגר. הצעת החוק קובעת עקרונות ברורים לניהול משא ומתן לפדיון שבויים, במטרה לצמצם את מרחב הסחיטה של ארגוני הטרור ולייצר הרתעה משמעותית.

ח"כ אוהד טל יו"ר סיעת הציונות הדתית פתח את הכנס ואמר: "ברוך השם כולם חזרו הביתה, למעט רן גואילי – שאנחנו ממשיכים להתפלל ולפעול להשבתו ארצה. ולכן דווקא עכשיו, לאחר שלוש עסקאות עם חמאס, נפתחת בפנינו הזדמנות היסטורית – לעורר מחדש את הדיון, ממקום נקי, נטול פוליטיקה, אמוציות, ומניפולציות, מתוך אהבה גדולה למדינתנו, ומתוך דאגה לעתידם של אזרחי ישראל כולם. אם חפצי חיים אנחנו, עלינו לעמוד מול טרור החטיפות ולומר – עד כאן! ישראל משנה כיוון. ישראל משנה את המשוואה – מנכס לנטל".
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח הכנס: "מברך את אוהד על הכנס החשוב ועל קידום החקיקה החשובה כדי לשים סוף לאיום החטיפות, איום אסטרטגי. צריך להמחיש לאויבנו שלא יביאו הישגים בעזרת חטיפות, נחזק את ביטחון ישראל בעזרת השם עוד במושב הזה".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק אמרה בכנס: "ישר כוח גדול אוהד בהובלה של החוק, החוק זה רק היתד שסביבו צריך להעמיד את התודעה בעם ישראל." סטרוק סיפרה כי "ראש הממשלה מודע עד אימה לקמפיין סותם הפיות ומסובב הסיבות של שחרור החטופים. ראש הממשלה אמר בקבינט לא פעם שהקמפיין הזה מוביל למקומות קשים מאוד. גם ראש השב"כ הזהיר שכל מה שקרה כאן מגביר את הסכנה לחטיפות".
תמיר דורטל מגיש הפודקאסט "על המשמעות" אמר: "מאז שנות ה-80 מדינת ישראל לא פדתה שבויים, היא תמרצה חטיפות. מי שמוותר על הקווים האדומים, מזמין את החטיפה הבאה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תפסיק להגיב לטרור ותתחיל להרתיע אותו".

ד"ר צביקה מור, אביו של פדויי השבי איתן מור הדגיש בכנס כי "לא די בחוק. צריך מהלך שלם של חינוך ובניית תודעה בעם. שכאשר יקום גוף סרטני שמאיים על האומה, אז האומה תדע לקום ושלא לתת לו יכולת השפעה. לכן עבודת התודעה היא הקריטית כאן בשנים הקרובות".
עו"ד יצחק מירון, ששימש בעבר כעד מומחה בוועדת שמגר אמר בכנס: "חייבים לקבוע את עקרונות המשא ומתן והקווים האדומים בחוק, כדי לייצר תיאום ציפיות ברור – גם מול האויב וגם מול הציבור בישראל. החוק צריך להגדיר שאסור לתת חיים תמורת מתים, ושחייבת להישמר פרופורציה הגיונית של אחד לשלושה או חמישה. בנוסף, צריך לקבוע מנגנון של 'מחיר להשתהות': אם לא מחזירים חטופים תוך זמן קצוב, התקרה יורדת והמחיר שאנו משלמים פוחת. לצד זאת, יש למנות 'נציב נפגעים עתידיים', שתפקידו יהיה לאזן את התמונה ולייצג את ביטחונם של האזרחים שעלולים להיפגע מהשחרור הבא".

בהמשך דבריו מירון מתח ביקורת על ניהול המו"מ לשחרור החטופים "ניהול משא ומתן הוא מקצוע הדורש מומחיות, אך בפועל המדינה שולחת לעיתים אנשי צבא שאין להם שמץ של מושג בתחום. הטעות הקריטית היא העברת המוקד מהשכל אל הרגש – ברגע שניתן לעשות מניפולציות על המנהלים, הכישלון מובטח. חמור מכך הוא היעדר הסודיות והמידור: זו קטסטרופה שמדי ערב מודיעים בחדשות על יציאת משלחת וחושפים בפני האויב על מה אנו מתכוונים לוותר עוד לפני שהתיישבנו לשולחן. צוות שלא יודע לשמור סוד, חייבים להחליף אותו".
גרג רומן יו"ר פורום המזרח התיכון קרא בכנסת ליהדות התפוצות להפנים כי "כל עסקה מלמדת את האויבים – חטיפה משתלמת. אחד המשוחררים סינוואר, שלמד את החברה הישראלית ותכנן נקמה, שהגיעה בטבח 7 באוקטובר. למשפחות החטופים שצעקו, הפגינו, אומר: כל עסקה מביאה רצח למשפחה אחרת"
בכנס גם דיברו האלוף (במיל) עוזי דיין ותא"ל (במיל) אמיר אביבי שהציגו את ההיבטים הביטחוניים והאסטרטגיים של יישום ועדת שמגר, וכן עו"ד מוריס הירש שפירט על התשתית המשפטית הנדרשת לעצירת התמריצים לטרור החטיפות. בכנס נשמעו דברים מרגשים מפי נציגי משפחות שכולות, ביניהם דבורה גונן, שקראה לממשלה לעבור מהגנה להתקפה ולייצר מחיר כבד על כל ניסיון חטיפה.
