נמל אילת מנסה לשבור את המצור החות'י בדרך לא שגרתית – ולהחזיר את ייבוא הרכבים לים סוף בכוחות עצמו. בעלי המניות של נמל אילת הודיעו היום (שלישי) על מהלך אסטרטגי במסגרתו יוקם קו אוניות עצמאי לייבוא רכבים מהמזרח הרחוק, ללא תלות בחברות ספנות זרות שנמנעו מלהגיע לנמל מאז פרוץ המשבר בים האדום.
מאז נובמבר 2023, עם החרפת האיומים והתקיפות מצד המורדים החות'ים בנתיב השיט במצר באב אל-מנדב, הופסקה לחלוטין הגעת אוניות הובלת רכב לנמל אילת. הנמל, שהיה במשך שנים השער המרכזי של ישראל לייבוא רכבים מיפן, קוריאה וסין, נותר כמעט משותק, וכל משלוחי הרכב הוסטו לנמלי חיפה ואשדוד – תוך הארכת מסלולי השיט ויצירת עומסים כבדים בנמלי הים התיכון.

כעת, בנמל אילת החליטו שלא להמתין עוד לפתרון מדיני או ביטחוני. לפי ההודעה, מתנהלים מגעים מתקדמים עם מספר חברות ספנות בינלאומיות לחכירה או רכישה של שתי אוניות Ro-Ro ייעודיות להובלת מכוניות, שיכולות לשאת אלפי כלי רכב בכל הפלגה. במקביל מתקיימים דיונים מול חברות הביטוח, ובנמל מעריכים כי סוגיית הביטוח – שנחשבה לאחת החסימות המרכזיות – אינה צפויה למנוע את יציאת המהלך לפועל.
בנמל מדגישים כי החזרת הפעילות אינה רק עניין עסקי. לדבריהם, ריכוז כלל ייבוא הרכב והסחורות בנמלי חיפה ואשדוד פוגע בחוסן הלאומי של ישראל, מייקר עלויות לצרכן, ויוצר פגיעוּת תפעולית בשעת חירום. מעבר לכך, השבתת הנמל פוגעת ישירות בכלכלת אילת ובמאות משפחות המתפרנסות ממנו. בנמל מזכירים כי למרות השיתוק הממושך, הנהלת הנמל נמנעה מפיטורי עובדים ושמרה על כשירות תפעולית מלאה.
במקביל למהלך הספנות, בשבוע שעבר הודיעה חברת נמלי ישראל על סיום שלב משמעותי בשיקום הרציף הראשי בנמל אילת, כולל חיזוק מבני, עבודות תת-ימיות והיערכות לעגינת אוניות – צעד שמחזק את הערכות הנמל לחזרה לפעילות.

