האירוע הלאומי לציון 50 שנה להתיישבות בשומרון התקיים הערב (שני) בהיכל התרבות באריאל בסימן חמישה עשורים של עשייה, ציונות ובניין הארץ ובמלאת 50 שנה להסכם סבסטיה שהביא לתנופת ההתיישבות של גרעין אלון מורה וגוש אמונים והוספת חצי מיליון מתיישבים ביו"ש. במעמד החגיגי השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ועוד מספר שרים נוספים.
במהלך הערב, הוקרא לראשונה מכתב היסטורי של הרב חנן פורת ז"ל העוסק בראשית ימי ההתיישבות. כמו כן, הוקרנו סרטים תיעודיים המשרטטים את מסלול הגבורה של שמונת ניסיונות העלייה לסבסטיה ופרויקט תיעוד ייחודי של ותיקי ההתיישבות.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר באירוע: "המעמד הזה מלמד על ההכרה בחשיבותה ובנחיצותה של פעולת ההתיישבות בכל רחבי הארץ – זו שהחלה מאז ראשית הציונות ועד ימינו אנו. אנחנו עומדים כאן היום ומצהירים: אף אויב לא יערער את נצח ישראל. ואסור שבתוכנו יערער על אחדות ישראל.
כל פעם שאני מגיע לשומרון, אי אפשר שלא לחוש את החיבור העמוק שיש בחבל הארץ היפהפה הזה, בין עבר מפואר, שכולל את השורשים של קורותינו כעם שכפי שראינו, ובין ההווה – של בית לרבבות. בין נוף פיזי של הרים ושדות מוריקים, ושל רקפות בהמוניהן – לנוף אנושי מרהיב של קהילות שלמות שקשרו את חייהן ועתידן במקום.

הנה היום, אנחנו חוגגים את המציאות הזאת, ובתוך תקופה של כאב, אי ודאות ושעת מבחן לאומית, אנחנו משמיעים את בשורת ההתחדשות העתיקה ביותר של העם היהודי: "הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ… ובָחַרְתָּ בַּחַיִּים".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר בנאומו: "חמישים שנה להתיישבות המפוארת בשומרון – היינו כחולמים. האמונה, העקשנות, ההתמדה ומסירות הנפש של חלוצי גרעין אלון מורה וחלוצי גוש אמונים, הביאו ומביאים את דורנו להיות הדור שזוכה להגשים את חזונם של הנביאים כפשוטם מהקרקע הקדושה של לב ארץ ישראל, לראות בעיניים את התגשמות נבואת עמוס: 'ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו'".
