הצעת החוק להפרדת המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות – אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה בוועדה המשותפת לוועדת החוקה ולוועדה לביטחון לאומי של הכנסת. את ההצעה יזם ח"כ משה סעדה, ובעד אישורה הצביעו חברי הכנסת שמחה רוטמן, טלי גוטליב, אוריאל בוסו ויצחק קרויזר. ח"כ קארין אלהרר וח"כ גלעד קריב הצביעו נגד.
לפי ההצעה, מח"ש תוקם מחדש תחת משרד המשפטים, כשהשר ימנה ועדה ייעודית שתבחר את ראש מח"ש לתקופת כהונה אחת של שש שנים. לראש המחלקה יוענקו סמכויות רחבות, לרבות גישה למערכות משטרתיות והגשת כתבי אישום לבית הדין למשמעת, גם במקרים בהם לא הוגש כתב אישום פלילי. כמו כן, יוקם מנגנון הכרעה עצמאי שבראשו יעמוד שופט מחוזי או שופט עליון בדימוס, לצורך הכרעה בסוגיות מקצועיות במחלוקות עם גורמים חקירתיים או גורמי תביעה אחרים.

הדיון לווה בעימותים בין חברי הכנסת לנציגי מערכת המשפט לשעבר. עו"ד דובי שרצר, לשעבר ראש צוות חשיפה במח"ש, טען כי "לפרקליטות אין יכולת לתפקד כשמדובר באירועים הנוגעים לבכירים", וציין כי במהלך כהונתו הועבר אליו מידע על פעולות לא חוקיות לכאורה בתיקי נתניהו, אך לדבריו – המערכת בחרה לא לחקור. "מח"ש מפריעה במהותה רבות לפרקליטות", הוסיף, "זו מערכת שלא מסוגלת לחקור את עצמה. המערכת נכנסה לוורטיגו ולא יכולה לתפקד".
מנגד, ח"כ יואב סגלוביץ' הביע חשש מפני פוליטיזציה של המחלקה: "הלקונה הגדולה בחוק היא מינוי פוליטי של מנהל מח"ש וניתוק הציר המקצועי. זה לא נכון למערכת ולא למח"ש". ח"כ קארין אלהרר הוסיפה: "הנוסח החדש לא פחות גרוע, המינוי בסופו של דבר יהיה של השר, ואתם מנסים להנדס תודעה ולומר שאתם רק רוצים לשפר".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, מהתומכים המרכזיים בהצעה, השיב למבקרים: "אחרי כל כך הרבה שנים של שליטה ללא מצרים של היועמ"ש ופרקליט המדינה בחקירות – סופסוף נערך תיקון. הגיע הזמן להפסיק את הפשקווילים ולהתחיל בשיח ענייני". רוטמן האשים את בכירי מח"ש לשעבר, ובהם אורי כרמל, בהטעיית הוועדה ובהתנהלות פוליטית במסווה של טיעונים מקצועיים.
בשלב זה, החוק צפוי להמשיך להכנה לקריאה שנייה ושלישית – כאשר המחלוקות סביבו עוד רחוקות מיישוב.
