accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

גם אחרי אסד: בתי הכלא בסוריה נפתחים מחדש - והעינויים נמשכים

דסק C14

דסק C14

ב טבת ה'תשפו (22.12.25)

7

0

like

0

dislike

אחד הרגעים שנחרטו בזיכרון הציבורי מנפילת משטר אסד בסוריה היה מראה מתנגדי המשטר שנמלטו מבתי הכלא שנפרצו • המשטר החדש אמנם התחייב לבטל את מתקני הכליאה הידועים לשמצה, אך בפועל מתרחש ההפך הגמור: עשרות בתי כלא מתקופת אסד נפתחו מחדש, והדיווחים מצביעים על חזרת שיטות העינויים וההתעללות באסירים


תחקיר מיוחד של סוכנות הידיעות רויטרס מצביעה על תמונת מצב מדאיגה מסוריה תחת שלטונו של אל-ג'ולאני, מעל שנה לאחר נפילת הדיקטטור בשאר אל-אסד. מהתחקיר עולה כי לפחות 28 בתי כלא ומתקני מעצר מתקופת אסד נפתחו מחדש, ומאות סורים נעצרו לשווא. עדויות רבות מתארות חזרתן של שיטות התעללות ועינויים, לצד מקרי מוות שאינם מתועדים.

maximize-image
images-count1+
בשאר אל-אסד וולדימיר פוטין, ארכיון | צילום: רויטרס

לפי התחקיר, זוהו לפחות 829 עצורים "על רקע ביטחון המדינה" מאז נפילת משטר אסד, על בסיס ראיונות עם משפחות אסירים ועם מי שהוחזקו בעבר במתקנים. משפחות דיווחו גם על סחיטה תמורת שחרור יקיריהן, בעבור סכומים שהגיעו לעשרות אלפי דולרים. הממשלה הסורית דוחה את הטענות, וטוענת כי חלק ניכר מן המעצרים נועד למצות את הדין עם מי שהיו מעורבים בפשעים תחת משטר אסד.

maximize-image
images-count1+
נשיא סוריה, אבו מוחמד אל-ג'ולאני, בעצרת האו"ם בניו יורק | צילום: רויטרס

עדויות של עצורים לשעבר מתארות תנאים קשים במיוחד במתקנים בדמשק ובערים נוספות: צפיפות חריגה, מחסור במזון וטיפול רפואי, והתעללות נמשכת. לפחות 11 מקרי מוות במעצר תועדו, בהם כאלה שגופותיהם הוסתרו ממשפחותיהם. ארגוני זכויות אדם מזהירים כי ההיעלמויות והמעצרים השרירותיים מאיימים להביא את סוריה לגל נוסף של דיכוי התושבים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News