accessibility-icon
share-icon
קיבוץ בארי אחרי השבעה באוקטובר | צילום: פלאש 90
קיבוץ בארי אחרי השבעה באוקטובר | צילום: פלאש 90
רונן איציק
רונן איציק
24

ב טבת ה'תשפו (22.12.25)


להניח לפוליטיקאים: על ועדת החקירה להתמקד דווקא ב"שומרי הסף"

קל לצלול לוויכוחים אידיאולוגיים, אבל הם מסתירים את האמת המטרידה: צה"ל ושב"כ, עם כל הטכנולוגיה, קרסו מבצעית מול איום שניתן היה לצפות • החקירה לא נועדה לנקמה, אלא לתיקון המכונה: להבין איך שומרי הסף נרדמו במשמרת, ולהבטיח שזה לא יקרה שוב


לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, ועדות חקירה ממלכתיות הוקמו ברגעים שבהם קרס האמון הציבורי במוסדות השלטון והביטחון. טבח שמחת תורה הוא בדיוק רגע כזה. זוהי לא עוד תקלה מבצעית, ואף לא טעות בשיקול דעת – זהו כשל מהותי במערך הביטחון הלאומי, כשל שמחייב מתן דין וחשבון אמיץ ושקוף.

בהקשר הזה, ועדת חקירה אינה "עוד כלי פוליטי" אלא חובה מוסרית כלפי החברה הישראלית, שנפגעה באמון הבסיסי ביותר שלה: ההבנה הטבעית שמי שאמון על ביטחונה יבצע את תפקידו במקצוענות, בשיקול דעת ובמוכנות מלאה, או במילים פשוטות, שיש מי שמגן עליינו 24/7.

כל ועדת חקירה שתקום חייבת להבין את גודל הרגע ותכליתו: היא איננה יכולה לעסוק בכול: לא בשיח הציבורי, לא בוויכוחים פוליטיים, לא בתיאוריות על אחריות אישית של מנהיג – עד כמה שהפיקנטריה הפוליטית שואפת לשם, בישראל של היום דיון כזה מאבד את הענייניות עוד לפני שהחל.

maximize-image
images-count1+
הדיון על ועדת חקירה ממלכתית | צילום: יונתן סינדל, פלאש90

לכן, ועדת החקירה חייבת להתמקד בליבת הכשל: קבלת ההחלטות הביטחוניות שאפשרו ליום השחור הזה להתרחש. השאלה איננה מדוע לא ניבאו את האירוע, אלא כיצד ייתכן שכל מערכת הביטחון התריעה במשך שנה שלמה מפני הידרדרות ביטחונית דרמטית – ובכל זאת, לא נערכה אליה בפועל.

אכן, יהיו מי שיטענו כי גם הדרג המדיני כשל באופן ניהולו של המציאות האזורית, וייתכן מאוד שזו טענה נכונה. אך חקירה של מדיניות היא נושא אידיאולוגי, לא מעשי. ממשלה נבחרת על מנת להוביל מדיניות, לטעות, ללמוד ולשאת באחריות בקלפי – זהו לב הדמוקרטיה. לעומת זאת, מערכת הביטחון איננה נבחנת במדיניות אלא בביצוע. עליה להיות מערכת מקצועית, יציבה ובלתי תלויה בפרשנויות פוליטיות. תפקידה הוא להתריע, להיערך, ולהבטיח מענה מבצעי לכל תרחיש.

ברור לחלוטין שכאן לא מדובר באוסף החלטות טכניות, אלא בממשק בין גופי הביטחון השונים, בין שב"כ, מודיעין, צבא, משטרה, שירותי חירום וממשל אזרחי. כאן טמון לב הכשל. במקום ליצור אינטגרציה מלאה של מערכות מתריעות, מקבלות החלטות ומבצעות, נוצרו תהליכי קבלת החלטות מנותקים, לעיתים אף סותרים. לכן המנדט של הוועדה חייב להיות צר וממוקד להקשר הזה, שהיו את כל הסיבות שבעולם שיעבוד נכון, והוא כאמור כשל לחלוטין.

maximize-image
images-count1+
קיבוץ בארי אחרי השבעה באוקטובר | צילום: פלאש 90

אינני חושב שהציבור הישראלי דורש ועדה שתנקה או תאשים פוליטיקאי זה או אחר, ובכל מקרה אני סבור שזו לא השאלה לוועדה, אלא יותר לבחירות הקרובות. תפקיד הועדה הוא לחשוף את מנגנון קבלת ההחלטות במערכת הביטחון: להבין אילו תהליכים מוסדיים ומבצעיים הובילו לכך שישראל, מדינה עם יכולות מודיעין, טכנולוגיה מהמובילות בעולם וצבא מיומן, הופתעה באופן מוחלט. אין כאן עניין של "מי צדק"; התכלית היא שיקום אמון הציבור במערכות הביטחון.

בנוסף, חשוב לקבוע מה לא צריכה הוועדה לעשות: אסור לה להיסחף לפוליטיזציה. בשיח בו הזהויות הפוליטיות נשזרות בכל תחום, קל מאוד להפוך גם את הבדיקה הזו לכלי ניגוח. אך אם ועדת החקירה תסטה מן המטרה ותהפוך למגרש של מאבקי כוח פוליטיים היא תחטא לתפקידה ותעמיק את הקרע הציבורי.

ובכל זאת, יש לזכור: הוועדה הזו איננה ועדת נוחות או סימון וי מוסדי. עליה להעמיק עד לרמת התהליכים ולרמת האחראים. עליה לדרוש פרוטוקולים, להצליב מידע, ולבחון כיצד הופרדו אותות ממידע קריטי בשטח, מדוע לא הוכנסו הכוחות לכוננות, ואיך נוצר מצב שבו כמעט כל שכבת הבכירים לא הבינה את המתהווה תחת אפה.

הוועדה חייבת לעסוק במקצוענות של מערכת הביטחון, לא במיתוסים שלה. עליה לשאול: האם בטחנו יותר מדי בטכנולוגיה? האם הנחנו שיש לנו זמן לגייס ולהיערך, בלי להבין שהאויב כבר נמצא בגבול? והאם מערכת כה עשירה בתקציבים שירתה כראוי את מטרת הקיום שלה?

עם כל החשיבות שיש במאבק למען דמוקרטיה, ישנו תנאי מקדים לקיומה באופן בסיסי: ביטחון אזרחיה. ביום שבו מתערער הביטחון הזה, מתערער גם בסיס הלגיטימיות של המדינה להמשיך ולתפקד כרגיל. משום כך, האחריות הציבורית, החברתית והמוסרית מחייבת הקמת ועדת חקירה ממוקדת, כזו שתתנהל באומץ, תתבונן לעומק, ותחזיר לנו את הידיעה הפשוטה שאפשר לסמוך על מערכת הביטחון שלנו שוב.

רונן איציק

רונן איציק

אל"מ במיל' ומנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, מפקד חטיבת שריון לשעבר.

עקבו אחרינו גם ב-Google News