כתב אישום הוגש היום (חמישי) באוסטריה נגד חאלד אל-חלבי, בכיר לשעבר במנגנוני הביטחון של משטר אסד, בגין עינויים ופשעי מלחמה שבוצעו בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה. על פי ממצאי החקירה, האיש הצליח להתחמק ממעצר במשך יותר מעשור, בין היתר משום שלטענתם, קיבל סיוע בהסתרה ובהעברה בתוך אירופה מצד "גורמי מודיעין אוסטריים וישראליים".
על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", התביעה באוסטריה טוענת כי אל-חלבי, בן העדה הדרוזית, פעל כסוכן ישראלי כפול בעת ששימש קצין מודיעין במשטר אסד, וכי לאחר שנמלט לאירופה הצליח להסתתר במשך שנים בעזרת המוסד.
לפי התביעה, הבכיר חי במשך שנים בדירות בפריז ובווינה, כשהוא משתמש בכינויים שונים וזוכה להגנה לוגיסטית מצד אנשי מודיעין. בתיק מצוין כי הוא הועבר בין מדינות אירופה במסגרת מבצע חשאי, שקידם עבורו מעמד מקלט ומנע את הסגרתו. החקירה מצביעה על כך שהסיוע איפשר לו להתנהל "מול העיניים" באיחוד האירופי, ללא חשש ממעצר.
המשפט צפוי להתבסס על עדויותיהם של ניצולי עינויים שנמלטו מסוריה ועתידים להעיד נגד הבכיר. כתבי "ניו יורק טיימס" דיווחו כי נפגשו עם חלק מהעדים ברחבי אירופה, בהם מי שעברו חקירות אלימות במתקני המשטר בראשית שנות המלחמה.
