accessibility-icon
share-icon
צילום: לירי אגמי, מארק ישראל סלם/פול, פלאש 90
צילום: לירי אגמי, מארק ישראל סלם/פול, פלאש 90

"ההסכם בעזה עלול לקרוס - חסרים אנשים, כסף ותוכנית פעולה"

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

כ חשון ה'תשפו (11.11.25)

30

24

like

2

dislike

מצגת פנימית של גורמי ביטחון אמריקניים, שהוצגה במפקדה האמריקנית בקריית גת, חושפת חשש גובר בוושינגטון מהיכולת ליישם את ההסכם בעזה • לפי הדיווח אין תוכנית ברורה לשלב הבא, תפקידים לא אוישו והקמת הכוח הבין-לאומי תקועה • כל הפרטים


גורמים בממשל טראמפ הביעו דאגה מהיכולת ליישם את הסכם הפסקת האש בעזה, כך דווח היום (שלישי) באתר פוליטיקו. על פי הדיווח, מסמכים פנימיים של גורמי ביטחון אמריקניים שהוצגו בכנס במפקדה בקריית גת מלמדים כי אין לממשל תוכנית ברורה למעבר משלב הפסקת האש לשלב של שיקום ובנייה מחודשת ברצועה.

במסמכים, שכללו 67 שקופיות והוצגו בכנס בן יומיים של פיקוד המרכז האמריקני והמפקדה האזרחית-צבאית החדשה בישראל, צוינו סימני שאלה רבים סביב היתכנות הקמתו של הכוח הבין-לאומי לייצוב עזה (ISF). באחת השקופיות הוצג חץ עם סימן שאלה גדול בין שלב א' לשלב ב' בתוכנית השלום, כסמל לחוסר הוודאות בנוגע ליישום המעשי בשטח.

maximize-image
images-count1+
מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו במפקדה בקריית גת | צילום: אוליבייה פיטוסי / POOL, פלאש 90

לפי אחד המשתתפים בכנס, "כולם מדברים על שלום מלמעלה, מגובה של 40 אלף רגל, אבל אף אחד לא מדבר על איך באמת עושים את זה בשטח". לדבריו, אין חלוקה ברורה של אחריות בין הגורמים השונים, ואין מנגנון שיגדיר מה יקרה במקרה של הפרת ההבנות.

המסמכים מציינים גם "ואקום שלטוני" חמור ברצועה. מועצת השלום שאמורה לפקח על ההסכם טרם אוישה, והרשות הפלשתינית איננה מקובלת על ישראל. בינתיים, לפי הדיווח, חמאס ממלא את החלל הביטחוני ומבסס מחדש את שליטתו בשטח.

נתוני המצגת מצביעים על כך שצה"ל שולט כיום בכ-53% משטח הרצועה, אך 95% מהאוכלוסייה שוהים באזורים שאינם בשליטתו. חמאס, לפי ההערכות, פרס כבר כ-7,000 אנשי ביטחון באותם אזורים. גם היקף הסיוע ההומניטרי נמוך בהרבה מהנדרש – רק כ-600 משאיות נכנסות מדי יום, בעוד הצורך גדול פי כמה.

maximize-image
images-count1+
"אף אחד לא מדבר על איך באמת עושים את זה בשטח" | צילום: פלאש 90

בפוליטיקו ציינו כי על אף ההצהרות האופטימיות מצד הממשל, בפועל קיימים פערים גדולים בתכנון. משרד החוץ האמריקני מתקשה למלא תפקיד מרכזי בתיאום בין הגורמים, והקמת הכוח הרב-לאומי נתקעת עקב מחסור בהתחייבויות של מדינות לשגר חיילים. מדינות כמו אינדונזיה, אזרבייג'אן ופקיסטן הביעו נכונות עקרונית, אך דורשות מנדט רשמי ממועצת הביטחון.

בממשל האמריקני דחו את הדיווח. דובר משרד החוץ אדי ואסקז מסר כי "הכתבה משקפת חוסר הבנה מוחלט באשר לפעילות האמריקנית למען עזה. כל העולם רוצה לקחת חלק במאמץ השלום ההיסטורי שמוביל הנשיא טראמפ".

שר החוץ מרקו רוביו הוסיף במסיבת עיתונאים כי הדרך לשלום תהיה ארוכה ומורכבת: "כל יום יביא אתגרים, אבל גם הזדמנויות. אם זה היה קל, זה כבר היה קורה לפני שלושים שנה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News