נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי אף נציג אמריקאי לא ישתתף בפסגת ה-G20 שתתקיים החודש ביוהנסבורג, במחאה על מה שכינה "הפרות זכויות אדם חמורות בדרום אפריקה". לדבריו, הממשל הדרום אפריקאי נוקט מדיניות מפלה כלפי חקלאים ממוצא אירופי, שאדמותיהם מוחרמות שלא כחוק.
טראמפ כתב ברשת החברתית שלו כי "זוהי בושה מוחלטת שוועידת ה-G20 תתקיים בדרום אפריקה כל עוד ההתעללות הזו נמשכת", והוסיף כי הוא מצפה לארח את הפסגה הבאה בארצות הברית בשנת 2026, באתר הגולף שבבעלותו במיאמי. נשיא ארה"ב שב והדגיש את מחויבותו להגן על זכויות קניין וחירות כלכלית, וציין כי ממשלו רואה בהתנהלות דרום אפריקה הפרה של ערכי הצדק והחופש.

בדרום אפריקה דחו את ההאשמות וכינו את דבריו של טראמפ "מצערים ולא מבוססים". משרד החוץ ביוהנסבורג טען כי אין כל מדיניות ממסדית נגד חקלאים לבנים וכי המדינה פועלת על פי עקרונות הדמוקרטיה והשוויון מאז סיום שלטון האפרטהייד. עוד נמסר כי הפסגה תתקיים כסדרה ב-22–23 בנובמבר תחת הסיסמה "סולידריות, שוויון וקיימות".
היחסים בין וושינגטון לפרטוריה מתוחים זה חודשים, לאחר שדרום אפריקה הובילה את העתירה לבית הדין הבינלאומי לצדק נגד ישראל באשמת "רצח עם". הממשל האמריקאי הבהיר כי יבחן מחדש את יחסיו הכלכליים עם דרום אפריקה, ובמקביל הטיל מכסים של 30% על ייבוא מהמדינה – השיעור הגבוה ביותר באפריקה שמדרום לסהרה.
