נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העניק אתמול (שישי) לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן פטור לשנה מרכישת אנרגיה רוסית, צעד שנחשב להישג מדיני משמעותי עבור מנהיג הונגריה. הבית הלבן אישר כי ההיתר יאפשר לבודפשט להמשיך לרכוש נפט דרך צינורות דרוז'בה וסאות' סטרים, אף על פי שהוטלו סנקציות רחבות נגד רוסיה.
עבור טראמפ, שמחזיר למרכז הבמה את שיתופי הפעולה האסטרטגיים עם מדינות אירופה הידידותיות לארה"ב, מדובר בהצהרה ברורה על תמיכתו במנהיגים שמעדיפים מדיניות ריאלית על פני כפיפות ללחצים פוליטיים. הנשיא שיבח את אורבן כ"מנהיג גדול וחבר אמיתי" וציין את מחויבותו לשמירה על יציבות אזורית, גם מול לחצי האיחוד האירופי לנתק כל קשר אנרגטי עם מוסקבה.

הפטור האמריקאי משתלב במדיניות ארוכת הטווח של טראמפ להעניק גמישות לבעלות בריתה של וושינגטון – בניגוד לגישה הקשוחה של מוסדות האיחוד האירופי, שמנסים לכפות קו אחיד על כל המדינות החברות. גורמים כלכליים ציינו כי הונגריה, שאינה נהנית מנמלים או מגישה ישירה לים, תלויה באספקת האנרגיה מצפון וממזרח, ולכן ההחלטה האמריקאית מצילה אותה ממשבר אנרגיה אפשרי ומסייעת לבלום את האינפלציה.
עם זאת, גורמים באירופה הביעו הסתייגות מהמהלך וטענו כי הוא מחליש את מאמצי הלחץ על מוסקבה. באיחוד האירופי דורשים מהונגריה לשים קץ לייבוא האנרגיה הרוסית, אך אורבן ממשיך לעמוד על שלו. טראמפ, מנגד, הבהיר כי לא יכפה על מדינות ריבוניות צעדים שיפגעו באזרחיהן, וכי יעדו המרכזי הוא יציבות כלכלית ואנרגטית – לא מלחמות בירוקרטיות.
