השר זאב אלקין, הממונה על שיקום הדרום והצפון, השתתף היום (חמישי) בכנס השנתי של מרכז ג'יימס ג' שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית, שעסק השנה בנושא "היבטים אסטרטגיים בזירות האזורית והמקומית: משבר, שיקום והסדרים חדשים".
בכנס אלקין הציג תמונת מצב עדכנית של הליך השיקום בדרום לאחר המלחמה והציב יעד שאפתני לעשור הקרוב: "נכון להיום קרוב ל-95 אחוז מתושבי הדרום חזרו לבתיהם, ושנת הלימודים נפתחה השנה עם 2000 תלמידים יותר מאשר לפני המלחמה", אמר אלקין. "השאיפה שלנו היא שעד שנת 2033 יהיו בחבל תקומה 120 אלף איש, פי שניים ממספרם לפני המלחמה".

השר אף התייחס ליישובים שתושביהם טרם שבו לבתיהם וציין השר כי חמישה יישובים בדרום עדיין אינם מאוכלסים, אך חזרתם צפויה להתממש במהלך השנה הקרובה. לדבריו, תושבי קיבוץ ניר עוז יהיו האחרונים לשוב, גם בשל הטראומה הקשה שחוו תושביו, וגם משום שבחרו להתחיל את תהליך השיקום רק לאחר סיום שנת האבל. "עם זאת, כבר התחילו לבנות בקיבוץ שכונה חדשה, וראשוני התושבים צפויים להיכנס לשם בקרוב", הוסיף אלקין.
במהלך הכנס הגישה פרופ' לימור סמימיאן־דרש, ראש מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים, לשר אלקין את "דוח מערך החירום האזרחי לישראל" הכולל המלצות מעשיות להיערכות למצבי חירום עתידיים, שמתבסס על שלושה מחקרים מקיפים שבוצעו במסגרת הפרויקט: מחקר בינלאומי המשווה מודלים של היערכות לחירום במדינות שונות בעולם, סקירה היסטורית-משפטית של חקיקת החירום במדינת ישראל, וסקירה היסטורית של התפתחות מערך החירום האזרחי בישראל מאז הקמת המדינה ועד היום.
