בסרטון ממתקן הכליאה בשדה תימן, שהודלף לגיא פלג בערוץ 12 לא רואים את המעשים המתוארים בקריינות כלל כמו "מעשה סדום בנסיבות אינוס". רואים מצב שבו סוהרים מובילים עציר, מקיפים אותו מספר דקות ומחזירים אותו שוב למקומו. מסבירים לנו כי ככה מתנהל הליך חיפוש בכלא.
למוח שלנו חסרים חלקים בסיפור, כמו מה שקרה שם בדקות הללו. וכאן נכנס לחיינו מה שנקרא הטיה קוגניטיבית – המוח שלנו משלים או מפרש מידע חזותי (או כוונות של המצולמים) באופן שתואם את העמדות והאמונות שלו.

פרקליט או חוקר עם סטראוטיפ על מיהם לוחמי כוח 100, ואמונות כי ישראל פוגעת במחבלים שלא לצורך, מתעללת בהם, פוגעת בזכויותיהם כאסירים. אחד שמאמין כי יש בתוכנו שמבצעים "פשעי מלחמה".
לאדם כזה תהיה בוודאות "הטיית אישוש" – הוא יחפש ויפרש את החלק החסר בתמונה באופן שמאשש את חשדותיו, אמונותיו והשערות קודמות שהיו לו. הוא יתעלם מסימנים מזהירים הפוכים, יתעלם ממידע סותר, ייתן משקל נמוך יותר לראיות הפוכות. בקיצור "ישלים" את הסיפור כמו שהוא "מאמין" שאכן קרה. ככה נולד הנרטיב שמכרו לגיא פלג וחדשות 12.
ככה זה עובד גם בחקירות אחרות, ולכן לא מספיק "צוות אדום" של אנשים בעלי דעות דומות לשלך (באמ"ן או בפרקליטות). במקרים כאלו צריך אנשים בעלי דעות, אמונות, והשקפת עולם הפוכה משלך כדי להצליח להבין ולפרש את הסיפור החלקי שלפניך אולי בצורה שונה והפוך.
