בזמן שאזרחי ישראל נאנקים תחת נטל המיסים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר העלייה והקליטה אופיר סופר הציגו היום (חמישי) יוזמה חדשה – במסגרתה עולים חדשים ותושבים חוזרים שיעלו לישראל במהלך שנת 2026 ייהנו מהטבות מס משמעותיות, כשלטענת השרים הדבר נעשה "כחלק ממאמץ לאומי לעידוד עלייה ולהקלת השתלבותם בחברה ובכלכלה הישראלית".
"ברקע, עליה באנטישמיות ברחבי העולם ושינויים במדיניות המס במדינות מערביות כמו בריטניה. התכנית תחזק את הכלכלה הישראלית באמצעות עידוד עלייתם של בעלי מקצוע, יזמים ובעלי הון יהודים מרחבי העולם ולהקל על השתלבותם בחברה ובמשק הישראלי", נמסר מהשרים.

שיעורי ההטבה במס יעמדו על 0% ב-2026-2027, עד 10% ב-2028, עד 20% ב-2029 ועד 30% ב-2030. על פי היוזמה, רפורמת המס תחול עד לתקרה של מיליון שקלים בשנה.
מלבד הטבת המס, עולים חדשים להיות זכאים להטבות הקיימות כיום, כגון: פטור מתשלום מס בגין הכנסות המופקות מחוץ לישראל למשך 10 שנים מיום הפיכתם לתושבי ישראל ונקודות זיכוי במס.

אך למרות ההיבטים החיוביים של הרפורמה, היא מכילה בתוכה גם צדדים יותר מורכבים: כידוע, על פי חוק השבות, שנחקק בשנת 1950, כל יהודי או מתגייר זכאי לעלות ארצה ולקבל תעודת עולה ואזרחות ישראלית. אולם, החוק הורחב בשנת 1970 וכעת הוא כולל גם את ילדיו, נכדיו, ובן או בת הזוג של מי שמוגדר יהודי, של ילדיו ושל נכדיו.
הרחבת החוק עוררה לאורך השנים פולמוס גדול בישראל, שכן היא מאפשרת לאדם, גם אם אינו יהודי, לעלות לישראל מכורח חוק השבות, ולנצל את החוק כדי לקבל מעמד אזרח בישראל. במאי האחרון הגיש ח"כ אבי מעוז בקשה לתיקון "סעיף הנכד", אך זו נפלה ביולי על ידי חברי הקואליציה, כשחברי הליכוד התנגדו, והסיעות עוצמה יהודית והציונות הדתית נעדרו מההצבעה.
