accessibility-icon
share-icon
צילום: יואב דודקביץ׳
צילום: יואב דודקביץ׳

"ישראל נלחמת בשמנו": הפוליטיקאית המאוימת ביותר בשבדיה מדברת

נתי לנגרמן

נתי לנגרמן

טו חשון ה'תשפו (06.11.25)

8

21

like

1

dislike

אליס תאודורסקו- מאווה היא אחת מהחברות הטובות ביותר של ישראל באירופה • היא סופגת איומים, קללות ואף הותקפה בעבודתה • בריאיון מיוחד ל-C14 היא חושפת מדוע דרשה מהאיחוד האירופי להפסיק לממן את אונר"א, מזהירה מהאיום האיראני, ומספרת למה בחרה לבקר באושוויץ דווקא עכשיו


את הנוכחות המרשימה של אליס תאודורסקו-מאווה בת ה-41 קשה לפספס. בטח אם מסתובבים בפרלמנט האירופי, על אחת כמה וכמה אם מתעסקים באופן תדיר בסוגיות אזוריות שונות כמו המלחמה בעזה, אנטישמיות, האסלאמיזציה של אירופה והמזרח התיכון – ובטח אם משתייכים לקהילה היהודית או הישראלית ביבשת. חברת הפרלמנט האירופי היא אחת מהידידות הטובות ביותר של העם היהודי ביבשת כולה.

אנחנו פוגשים אותה לריאיון מיוחד בקרקוב, בועידת איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), שעות לפני שהמשתתפים ייצאו לביקור השנתי מטעם הארגון במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ- בירקנאו. זו תהיה הפעם הראשונה של תאודורסקו- מאווה, שמכהנת כיו"ר משותף של השדולה למאבק באנטישמיות בפרלמנט האירופי, באתר שהפך לסמל של התהום אליה אירופה יכולה להגיע כאשר היא מפקירה את היהודים למותם.

"לצערי, אושוויץ הוא מקום שאיבד בחלקו את המשמעות שלו״, היא מספרת. ״הערך שלו, של השואה ושל הביטוי ׳לעולם לא עוד׳ הלך והיטשטש עם השנים. ארצה להעביר משם מסר ברור, במיוחד בתקופה בה אנטישמיות מוסווית כאנטי- ציונות, ובה עושים שימושים ציניים בדימויים של השואה בדרך שמעידה על כך שאולי לא באמת הבינו מה הוביל לאושוויץ ולשואה".

maximize-image
אליס תאודורסקו | צילום: יואב דודקביץ׳

תאודורסקו-מאווה נולדה בבוקרשט, בירת רומניה. לאחר לימודיה האקדמיים באוניברסיטת לומד בשוודיה החלה לעבוד בתקשורת ובמכוני מחקר, עד שהתמודדה בבחירות האחרונות לפרלמנט האירופי, שהתקיימו ב-2024, ונבחרה מטעם מפלגת הנוצרים הדמוקרטים – המשתייכת לברית epp, הגדולה ביותר בפרלמנט. המפלגה השמרנית בה היא חברה היא גם חלק מהקואליציה המכהנת בשוודיה, זו ששינתה את הטון האנטי- ישראלי המוכר שהכתיבו לא מעט מהממשלות הקודמות במדינה. סגנית ראש ממשלת שוודיה, אווה בוש, המכהנת מטעם המפלגה, אף קראה בעבר להעביר את השגרירות השוודית בישראל לירושלים.

מאז היבחרה לפרלמנט החלה תאודורסקו-מאווה לנצח על קונצרט אקטיבסטי מרשים: ממאבק באונר"א, לתמיכה בלתי מתפשרת בישראל ובעם היהודי, עד לחשיפת שקריה של איראן וקריאה נחרצת לרפורמות הכרחיות ברשות הפלשתינית.

״ישראל נלחמת עבור הציוויליזציה, היא נלחמת על זכותה של כל מדינה להגן על עצמה מפני טרור״ היא אומרת ל-C14. "ישראל היא מדינה שקמה בין היתר בעקבות השמדתה של יהדות אירופה, וגם בעקבות הבגידה של האירופים – השותפים להשמדה ואלו שנשארו שקטים כאחד. לכן, התמיכה בישראל בעיניי היא מובנת מאליה. מאז 7 באוקטובר השתדלתי להשמיע את קולי, לדבר, ולעצב דעת קהל בנושא הזה – כי אירופה בה יהודים אינם חופשיים היא אירופה שאיננה חופשית".


לצד פעילות ציבורית, נאומים וראיונות בתקשורת יזמה תאודורסקו-מאווה צעדים אופרטיביים שונים למען המטרות אותן היא מזכירה בשיחה. כך לדוגמא, בנאום שנשאה במליאת הפרלמנט האירופי בחודש אוקטובר האחרון, הציגה לנציבות האירופית שורת צעדים למאבק באונר״א. ״מדיניות המזרח התיכון של האיחוד האירופי, שבנויה על גינויים נגד הדמוקרטיה היחידה באיזור, הגיעה למבוי סתום. הרטוריקה (של האיחוד. נ״ל) לא יצרה שלום, אלא הזינה את הקיצוניות. היא לא הצילה – רק גבתה – חיים. לפי תוכנית השלום, לחמאס אסור שתהיה השפעה על העתיד והשלטון הפלשתיני. חמאס לא יוותר מרצונו על הכוח שיש לו בעבור שלום. לכן, השאלה היא לא מה חמאס מתכוון לעשות – אלא מה אנחנו מוכנים לעשות נגד חמאס?״

לחברת הפרלמנט עמדה ברורה ונחרצת נגד אונר"א. ״אני חושבת שאין הכרחי מכך שהפלסטינים בעזה ובגדה המערבית יעברו תהליך של דה- רדיקליזציה בדומה לזה שעברו הנאצים בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה״, היא מרחיבה. ״לצערי, אונר״א זה ארגון שתורם להנצחת תודעת הפליטות ולאידיאולוגיה הנוכחית שמעודדת את הפלשתינים להיות שהידים, זו שמונעת שלום אמיתי. אם המטרה היא שנגיע לפתרון שתי המדינות – על הפלשתינים להכיר בזכותה של ישראל להתקיים. כאשר אנחנו שומעים ברחובות אירופה צעקות ״מהנהר ועד לים״, זה מעיד על כך שהקוראים לא מעוניינים בפתרון שתי המדינות, אלא בגרסה של חמאס לפתרון: השמדתה של ישראל".

הפעילות של תאודורסקו- מאווה הפכה אותה למאוימת, אפילו מאוד. היא מוגדרת כפוליטיקאית שסופגת את שיח השנאה הנרחב ביותר המולדתה. בחודש מאי האחרון במסדרונות הפרלמנט האירופי ניגשה אליה עוזרת פרלמנטרית מטעם סיעת השמאל השוודית. אותה עוזרת, ממוצא מזרח תיכוני, ניגשה אל חברת הפרלמנט והחלה לצעוק עליה. ״את רוצחת ילדים״, ״תתביישי לך״.

במהלך חילופי הדברים היא אף ניגשה אליה, ובאותו הרגע החלה תאודורסקו- מאווה לתעד את האירוע. לאחריו, היא הגישה תלונה במשטרה – ונדהמה לגלות שאותה העוזרת הגישה תלונה נגדית בה היא האשימה אותה בתקיפה פיזית נגדה. העיתונים השתכנעו מהגרסה השקרית, הנראטיב התקבע – ומצלמות האבטחה שנבדקו תמכו באופן חד משמעי בגרסתה של חברת הפרלמנט. עם זאת, אותה עוזרת לא נשפטה או נחקרה: לא על התקיפה, ולא על חילופי הדברים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News