גם אחרי הפסקת האש והסכם שחרור החטופים, שהביא – גם אם באופן זמני – להפוגה בלחימה ברצועת עזה, ביהדות אירופה מבינים: שד האנטישמיות שיצא מהבקבוק ב-7 באוקטובר 2023 לא ייעלם לשום מקום.
בצל תחושת (חוסר) הביטחון שמזכירה ימים אפלים והיעדר תגובה הולמת מטעם הרשויות ברחבי היבשת, התכנסה ועידת איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA) בעיר קרקוב שבפולין יחד עם מנהיגים אירופאים שונים. בתום הועידה, יצאו משתתפיה לביקור זיכרון במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ- בירקנאו.
יו״ר האיגוד הרב מנחם מרגולין התריע בפני המנהיגים האירופאים כי השנתיים האחרונות הפכו לימים האפלים ביותר ליהודי אירופה מאז השואה וקרא לראשי המדינות ביבשת להכריז על יהודי אירופה מיעוט מוגן שזכאי להגנת המדינה. בשיחה עם C14 הסביר את דבריו. ״כל מה שנעשה עד היום: המאבקים, ההצהרות, האמירות, הטקסים, החתימות – לא שווה כלום. כל הצעדים האלו לא הביאו לשום תוצאות בשטח ולכן בכדי לוודא שיש המשך לחיים היהודיים באירופה צריכה להתקבל החלטה שונה״.
״אנחנו מתקרבים למצב בו נמליץ ליהודים להתחמש בטייזר ובגז פלפל – כי ממשלות אירופה לא מגנות עליהם״: כינוס החירום של הקהילות היהודיות באירופה נפתח בקרקוב#המהדורה_המוקדמת@varon_dana @NatiLang32 pic.twitter.com/j3s5EA7e1x
— C14 (@C14_news) November 4, 2025
בוועידה השתתפו מנהיגים מכל רחבי הקשת הפוליטית באירופה. הוביל אותה ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג׳ונסון שגם קיבל את עיטור "המלך דוד" מטעם האיגוד. ראש ממשלת בלגיה – מדינה שסופגת לא מעט ביקורת בנוגע ליחסה לישראל ולקהילה היהודית המקומית – בארט דה וובר, שלח הצהרה מצולמת. עוד נאמו חברי פרלמנט משוודיה, בריטניה, צרפת, גרמניה, הונגריה ועוד.
הרב מרגולין מאמין שיש מקום גם לפוליטיקאים המכהנים בקואליציות – איך נאמר – בעייתיות לישראל, כמו אלו בבריטניה ובצרפת, להשתתף באירועים מסוג זה. ״אנחנו צריכים חברים, מבחינתנו חבר זה כל מי שיכול לסייע לנו״.
הועידה תמה בתהייה עצובה ומשותפת. לאחר שבמהלך המלחמה יותר ויותר מנהיגים אירופאים יהודים השלימו עם כך שייתכן והפתרון היחיד שעודנו רלוונטי הוא עלייה המונית לישראל, רעיון מקורי הוצג בקרקוב: רכישה של אמצעים להגנה עצמית כמו אקדחי טייזר וספריי פלפל יחד עם מימון שיעורי הגנה עצמית לבני ובנות הקהילות היהודיות ברחבי אירופה.
