גורמים במערכת הביטחון מאשרים כי ארצות הברית גיבשה לאחרונה תוכנית ראשונית חדשה לחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה. מטרת התוכנית היא לצמצם את יכולתו של חמאס להשתלט על המשלוחים, וזאת על רקע ההבנה המשותפת כי ארגון הטרור הרצחני מנצל את הסיוע לצורכי התעצמות צבאית.
במוקד המהלך: שינוי משמעותי בפריסת מרכזי החלוקה, שיגדל מארבעה מוקדים בלבד כיום – ל-16 מרכזים חדשים שימוקמו כולם מערבית לקו הצהוב. החלוקה תתבצע ישירות לתושבים, ולפי גורמים שמעורבים בפרטים, תתבסס על מודיעין מדויק שמטרתו למנוע את העברת הציוד לגורמים עוינים.
במקביל, מתקיים שיח ביטחוני שוטף בין ירושלים לוושינגטון סביב מימוש התוכנית. הדיונים נערכים במסגרת מפקדה מיוחדת שהוקמה בקריית גת, ומרכזת את כלל השיח הבינלאומי בנושא הסיוע ההומניטרי לרצועה.

במערכת הביטחון מעריכים כי כל עוד חמאס שולט בפועל ברצועת עזה, יהיה קשה ליישם פתרון כולל ואפקטיבי שיבטיח חלוקה בטוחה של הסיוע. יחד עם זאת, תוכנית זו מהווה ניסיון משותף ראשון לבחון חלופות בשטח – ולא מן הנמנע שהיא תקשור בהמשך למגעים סביב הצבת כוח בינלאומי בעזה.
