accessibility-icon
share-icon
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין |צילום: שאטרסטוק
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין |צילום: שאטרסטוק

שר ההגנה הנורבגי: רוסיה מתחמשת בגרעין כהכנה למלחמה עם נאט"ו

רבקה שורק

רבקה שורק

ד חשון ה'תשפו (26.10.25)

3

1

like

1

dislike

שר ההגנה הנורבגי התריע כי רוסיה מחזקת את כוחה בחוג הארקטי ומפתחת נשק גרעיני מתקדם בחצי האי קולה • לדבריו, אף שפוטין ספג הפסדים כבדים באוקראינה, הצי הצפוני נותר חזק - והמאבק על נתיבי השיט החדשים בצפון עלול להוביל למלחמה בין מוסקבה למערב


ביורן ארילד גראם, שר ההגנה של נורבגיה, הזהיר בסוף השבוע שעבר בריאיון לעיתון הבריטי "טלגרף" כי רוסיה מרכזת נשק גרעיני וצוללות תקיפה בחוג הארקטי, ובמיוחד בחצי האי קולה, כהיערכות למלחמה אפשרית מול נאט"ו.

לדבריו, חצי האי, שבו ממוקמים הצי הצפוני של רוסיה ומאגרי ראשי הנפץ הגדולים בעולם, הפך למוקד פעילות מואצת של פיתוח טילים היפרסוניים, טורפדות מונעי גרעין וראשי קרב חדשים: "רוסיה בונה את כוחה הצבאי באזור שבו נמצא אחד ממאגרי הנשק הגרעיני המרוכזים ביותר בעולם".

maximize-image
חיילים רוסים | צילום: רויטרס

השר הסביר כי אף על פי שמוסקבה סופגת הפסדים כבדים באוקראינה, לטענתו, "פוטין איבד כמיליון חיילים", הצי הצפוני נותר שלם ואף מתחזק. "יש להם פריגטה חדשה וצוללת רב-תכליתית שפותחו בשנתיים האחרונות".

לפי גראם, המאמץ הרוסי באזור הארקטי איננו רק ביטוי למאבק כוח צבאי, אלא גם חלק ממאבק גלובלי על נתיבי שיט ושליטה כלכלית. הפשרת הקרחונים בצפון פותחת נתיבים חדשים שמקצרים משמעותית את המסלול בין אירופה לאסיה, אך גם מציתים תחרות גוברת בין מדינות האזור.

ככל שהקרחונים נמסים והגישה לנתיבי הסחר מתרחבת, כך גובר החשש בנורבגיה ובבריטניה שהאזור הארקטי יהפוך לשדה הקרב הבא בין רוסיה למערב. "רוסיה רואה בצפון את שער הכניסה למערב, ואנחנו רואים בו את קו ההגנה שלנו", סיכם השר.

עקבו אחרינו גם ב-Google News