ביורן ארילד גראם, שר ההגנה של נורבגיה, הזהיר בסוף השבוע שעבר בריאיון לעיתון הבריטי "טלגרף" כי רוסיה מרכזת נשק גרעיני וצוללות תקיפה בחוג הארקטי, ובמיוחד בחצי האי קולה, כהיערכות למלחמה אפשרית מול נאט"ו.
לדבריו, חצי האי, שבו ממוקמים הצי הצפוני של רוסיה ומאגרי ראשי הנפץ הגדולים בעולם, הפך למוקד פעילות מואצת של פיתוח טילים היפרסוניים, טורפדות מונעי גרעין וראשי קרב חדשים: "רוסיה בונה את כוחה הצבאי באזור שבו נמצא אחד ממאגרי הנשק הגרעיני המרוכזים ביותר בעולם".

השר הסביר כי אף על פי שמוסקבה סופגת הפסדים כבדים באוקראינה, לטענתו, "פוטין איבד כמיליון חיילים", הצי הצפוני נותר שלם ואף מתחזק. "יש להם פריגטה חדשה וצוללת רב-תכליתית שפותחו בשנתיים האחרונות".
לפי גראם, המאמץ הרוסי באזור הארקטי איננו רק ביטוי למאבק כוח צבאי, אלא גם חלק ממאבק גלובלי על נתיבי שיט ושליטה כלכלית. הפשרת הקרחונים בצפון פותחת נתיבים חדשים שמקצרים משמעותית את המסלול בין אירופה לאסיה, אך גם מציתים תחרות גוברת בין מדינות האזור.
ככל שהקרחונים נמסים והגישה לנתיבי הסחר מתרחבת, כך גובר החשש בנורבגיה ובבריטניה שהאזור הארקטי יהפוך לשדה הקרב הבא בין רוסיה למערב. "רוסיה רואה בצפון את שער הכניסה למערב, ואנחנו רואים בו את קו ההגנה שלנו", סיכם השר.
