שנת הלימודים האקדמית תשפ"ו נפתחה הבוקר (ראשון) ב-57 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, ובהם אוניברסיטאות, מכללות ומוסדות טכנולוגיים. לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, צפויים ללמוד השנה כ-336 אלף סטודנטים עלייה של 0.6% לעומת השנה הקודמת.
על אף המצב הביטחוני המורכב והגיוסים הנרחבים לשירות מילואים, נשמרה הרציפות הלימודית ברוב המוסדות. אלפי סטודנטים ומרצים נקראו למילואים, אך מתווה ארצי חדש שנקבע השנה מאפשר להם להשלים את לימודיהם באמצעות בחינות גמישות, הארכות מועד וליווי אישי.

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש, אמר כי "האקדמיה הישראלית היא עדות לחוסנה של מדינת ישראל. גם בשעת מבחן לאומי אנחנו ממשיכים ללמוד, ללמד וליצור ידע". לדבריו, "המשרד פועל להרחבת מסלולי ההכשרה לרפואה ולחיזוק תחומי ההנדסה והבינה המלאכותית, לצד תמיכה בסטודנטים המשרתים במילואים כדי למנוע פגיעה בלימודיהם".
השנה נרשמו מגמות צמיחה בולטות בתחומי ההכשרה. מספר הסטודנטים לרפואה עלה ל-1,450. כ-18% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון לומדים בתחומי ההנדסה. בנוסף, לימודי הבינה המלאכותית והנדסת הנתונים רשמו זינקו פי 4 ב-5 השנים האחרונות.

עוד עולה מהנתונים כי נמשכת מגמת העלייה במספר הסטודנטים הלומדים לתארים מתקדמים, המהווים את מאגר החוקרים והמרצים העתידי של האקדמיה. בנוסף, ניכרת התקדמות בשילוב אוכלוסיות מגוונות: בשנת תשפ"ה למדו כ-19 אלף סטודנטים מהמגזר החרדי – עלייה משמעותית לעומת שנים קודמות, ובמהלך העשור האחרון נרשמה עלייה של 56% במספר הסטודנטים מהחברה הערבית.
במועצה להשכלה גבוהה מציינים כי לצד הרחבת תחומי ההכשרה, נמשכת מגמת הפיתוח של מוסדות לימוד בפריפריה. ביניהם, הקמת אוניברסיטת קריית שמונה, שמוקמת במטרה להרחיב את הנגישות להשכלה גבוהה בצפון.

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' עמי מויאל, מסר כי "מערכת ההשכלה הגבוהה נכנסת לשנה החדשה כשהיא שומרת על יציבות ומתמקדת בהשקעה בתחומים קריטיים לעתיד המדינה". מנכ"לית המל"ג והות"ת, ד"ר מאיה לוגסי בן חמו, הוסיפה כי "האקדמיה מהווה בסיס לכלכלה הישראלית וחלק בלתי נפרד מהחוסן החברתי".
