פרסמנו הערב (חמישי) בחדשות 14: בשיא ימי החגים הגיעה משלחת יהודית לביקור בדמשק, בירת סוריה. המשלחת הגיע בהזמנה רשמית של משרד החוץ הסורי. לא פחות.
הביקור הוא יוזמה של ארגון מיוזאיק, של איש העסקים היהודי-סורי יוסף ג'ג'טי שאיתו שוחחנו. ג'ג'טי סיפר לנו על נציגים רשמיים של משרד החוץ הסורי שמקיימים קשרים עם יהודי סוריה שעזבו את המדינה. ניכר שהמשטר הסורי החדש מתאמץ לחדש את הקשר הזה, כך לפי ג'ג'טי: "בתור אזרח סורי בן דת משה, יהודי, היום החיים טובים בהרבה, כי המדינה מקבלת אותנו בברכה".

ג'ג'טי שעזב את סוריה לארצות הברית בשנות ה-90 כשהיה ילד, שב אליה לראשונה בשנת 2018, ומאז הוא מחלק את זמנו בין סוריה לארצות הברית. לדבריו בימי משטר אסד, היחס אליו כיהודי היה הרבה יותר חשדני: "כשהייתי טס בחזרה לאמריקה, המודיעין (של אסד) היו מביאים לחקירה את חבריי, את נהג המונית, את הספר שעובד במלון, את העובדים של המלון. כל מי שהיה לו קשר אליי או שיצר איתי קשר ישיר, הם היו שולחים אליו את המודיעין".
בסוריה אתרי מורשת יהודים רבים, וכמובן שהמשלחת ביקרה בהם. הם ביקרו גם בקברו של רבי חיים ויטאל, ממקובלי צפת ותלמידו המובהק של האר"י הקדוש. הקבר הושחת על ידי אלמונים בשנה האחרונה, ושופץ לאחר מכן.

חברי המשלחת הם יהודים דתיים שומרי כשרות, אבל זה לא מנע מהם להגשים את החלום הישן, "לנגב חומוס בדמשק". "פשוט הלכתי לחומוסייה והכשרתי שם את הכלים. דאגתי שהכל כשר. ראיתי איך עושים את זה ועמדתי שם בשעת העשייה כדי שזה יהיה כשר למהדרין", מספר אחד ממשתפי המשלחת, הרב מנדי חיטריק, יו"ר ארגון הקהילות היהודיות בארצות האיסלאם, והרב האשכנזי בטורקיה.
חיטריק סיפר לנו כיצד שוחח עם אנשי משרד החוץ הסורי בעניינו של סלים מוראד ג'אמוס, מראשי הקהילה היהודית של לבנון שנחטף בשנות השמונים: "הוא נחטף לתוך סוריה על ידי חיזבאללה ומשטר אסד ולא נודע מה עלה בגורלו. אנחנו מקווים שהביקור הזה גם יעורר את המשטר החדש בדמשק לנסות לעלות על עקבותיו".
בישראל מגלים בצדק חשדנות למשטר החדש בסוריה, כולנו ראינו מה עלה בגורל המיעוטים השונים במדינה בשנה החולפת. ועדיין נראה שיש היום בסוריה גם מי שמתאמץ להושיט יד ליהודים, ולהחיות את המורשת העתיקה של יהודי סוריה.
