טום בויד, צעיר אוטיסט בן 27 מבריטניה, איבד את עבודתו ברשת הסופרמרקטים Waitrose לאחר שהתנדב שם במשך ארבע שנים – מעל 600 שעות עבודה ללא תשלום. ההחלטה להפסיק את עבודתו התקבלה לאחר שאמו ביקשה מהחברה להעניק לו תשלום סמלי על מספר שעות כהוקרה על מאמציו.
טום החל להתנדב בסניף וייטרוז בשנת 2021. הוא סייע בעבודות סידור מדפים כשהוא מלווה על ידי עובד תמיכה לשמירה על בטיחותו. עם הזמן, הוא הפך לחלק בלתי נפרד מהצוות – עבד יומיים בשבוע, מ-9:30 בבוקר עד 14:00, וזכה לאהדת העובדים. לדברי עמיתיו, "טום עובד קשה יותר מאנשים שמקבלים שכר על עבודתם".
Please share 💔 pic.twitter.com/3Cwixv8RUW
— ST (@TravisSadie) October 17, 2025
בשנה שעברה, פנתה אמו של טום, פרנסס, יחד עם צוות התמיכה שלו, למנהלי הרשת בבקשה להעניק לו שעות עבודה בתשלום, ולו בשיעור קטן, כהוקרה על השקעתו. אך במקום תשובה חיובית, הבקשה הועברה למטה הראשי של וייטרוז, שם הביעו דאגה מהיקף עבודתו ללא שכר – והודיעו שלא יוכל להמשיך בעבודתו עד להסדרת המצב.
מאז חלפו חודשים, וטום לא חזר לסניף. אמו סיפרה כי נאלצה לשקר לו כדי לא לפגוע ברגשותיו, ואמרה לו שמנקים את החנות. "לא ביקשנו 40 שעות או אפילו 20 – רק ארבע, שלוש או שתיים בשבוע", סיפרה האם לטיימס הבריטי. "רצינו רק מעט הכרה. משהו שיגיד לו – אנחנו מעריכים אותך", הוסיפה.

פרנסס סיפרה כי בנה מתגעגע לעבודה ושהיא הייתה מקור לגאווה ולשגרה עבורו.
בשל היותו בעל שפה מוגבלת, הוא לא תקשר ישירות עם לקוחות, אך נעזר בצוות התמיכה במידת הצורך. לדבריה, אנשי הצוות המקומיים היו "מדהימים", אולם "ההחלטה הקשה" הגיעה מהנהלת החברה, שהפגינה גישה קרה ומנוכרת. "הם לא ראו את טום כאדם, אלא כמקרה חריג במערכת תאגידית גדולה", סיכמה האם.
מרשת Waitrose נמסר בתגובה: "אנו משתדלים להיות מעסיק מכיל ומשתף פעולה עם ארגוני צדקה רבים, במטרה להעניק לאנשים הזדמנות וניסיון עבודה. אנו מצטערים לשמוע על סיפורו של טום, ומטפלים במקרה בעדיפות עליונה".
