ישראל מציינת היום (חמישי), כ"ד בתשרי, את יום הזיכרון הממלכתי השני לאירועי טבח שבעה באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". שנתיים חלפו מאז יום חג שמחת תורה תשפ"ד, שבו מחבלי ארגון הטרור חמאס פרצו את גבולות המדינה, רצחו וטבחו באלפי אזרחים וחיילים, וחטפו מאות לרצועת עזה. ברחבי הארץ יהתקיימו טקסי זיכרון ממלכתיים וקהילתיים, ובמוקדי האסון התייחדו אזרחים עם זכר הנרצחים והנופלים.
ערוץ 14 מקיים יום שידורים מיוחד משטח מסיבת "נובה" סמוך לחניון רעים, המקום בו נרצחו באכזריות 378 בני אדם ו-44 נחטפו לעזה. את המשדר, שהיווה קול וזיכרון לקורבנות הרבים, פתח המגיש עידו טאובר בהקראת תפילת "אל מלא רחמים", ובכך נתן את האות ליום של התייחדות לאומית.
הצטרפו לשידור החי מאתר הנובה
במהלך המשדר, שולבו דבריהם של פרשנים וסיפוריהם של ניצולים, שהמחישו את גודל הזוועה והשבר, אך גם את עוצמת הרוח והגבורה. "חשוב לזכור שקמנו מהיום הארור הזה, ומדינת ישראל עוד תסגור חשבון עם כל מי שהיה קשור לטבח", אמר הפרשן הלל ביטון רוזן. "כמו שמציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, גם כאן נציין את גבורת ה-7.10 ואת טבח ה-7.10 – עם שאינו יודע את עברו, העתיד שלו עלול להיות לוט בערפל".
סיפורי ההישרדות חשפו את רגעי האימה והמאבק לחיים. שקד אברהם, שורד המסיבה, שיתף בתהליך ההתקרבות למסורת מאז הטבח: "לא הייתי אדם דתי או שומר מצוות, אבל למדתי מתוך התורה שהחיים ממשיכים – שמתוך החושך הגדול ביותר יש אור קטן". ספיר סער, ניצולה נוספת, שיחזרה את הבריחה הבלתי אפשרית: "הכול התחיל כמו סיפור אגדה – עד שהגיעה השעה 6:29, ואז הכול נפסק. הייתה פאניקה מטורפת… נסענו בשדות, ראינו זוועות, וכל הכביש היה מרוסס – אבל הצלחנו לברוח".
הדס כהן, שאיבדה באסון המשולש את שתי אחיותיה, שהם ושנהב, ואת אחייניתה ליאל ג'רפי ז"ל, סיפרה על הכאוס והזוועה ב"מיגונית המוות": "הן בסך הכל הגיעו לבלות ומצאו את עצמן תחת מתקפה. הן ברחו למיגונית, במחשבה שיוכלו להתמגן – מה שלא קרה".
טקסים ממלכתיים וקהילתיים
הטקסים הממלכתיים נערכו לאורך היום. בשעה 11:00 התקיים בהיכל הזיכרון בהר הרצל טקס אזכרה לחללי מלחמת "חרבות ברזל" וטבח ה-7 באוקטובר, ובשעה 14:00 נערך טקס האזכרה הממלכתי המרכזי לנרצחים בפעולות האיבה, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.
במקביל, הכנסת ציינה את יום הזיכרון הלאומי. דגלי הלאום ברחבת המשכן הורדו לחצי התורן, ויושב-ראש הכנסת, אמיר אוחנה, הדליק נר זיכרון והניח זרים למרגלות הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל והאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה.
ביישובי עוטף עזה, שספגו את המכה הקשה ביותר, התקיימו טקסי זיכרון קהילתיים. בקיבוץ כפר עזה, ש-64 מחבריו נרצחו ו-19 נחטפו, נפתח בשעה 10:00 טקס הזיכרון הקהילתי. בשעה 19:00 נערך בשדרות טקס עירוני בגן הגבורה והזיכרון, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. המועצה האזורית שער הנגב ערכה טקס באמפי של מכללת ספיר, תחת הכותרת "לילה כיום יאיר".

מספר החללים מפרוץ המלחמה – וכמה מהם נפלו בשנה האחרונה
1,152 אנשי כוחות הביטחון התווספו למניין חללי מערכות ישראל מבוקר שמחת תורה, כ"ד בתשרי (7.10.2023), בהם חללי צה"ל, משטרת ישראל, שב"כ, רבש"צים וחברי כיתות הכוננות שלחמו ברצועת עזה, בדרום, בצפון, בלבנון וביהודה ושומרון.
מתוך 1152 החללים, 1,035 הם חללי צה"ל – מתוכם 43 חברי כיתות כוננות, לצד 100 חללי משטרת ישראל, 9 חללי שירות הביטחון הכללי ו-8 חללי שירות בתי הסוהר.

מעל 40% מהנופלים (487) מתחת לגיל 21 ו-141 חללים מעל לגיל 40. מעל 6,500 בני משפחה נוספו למשפחת השכול, בהם כ-1,973 הורים שכולים, 351 אלמנות, 885 יתומים ו-3,481 אחים ואחיות שכולים.
מרבית הנופלים הם גברים- 1,086 ו-66 נשים. 801 מהם הם רווקים ורווקות ו-327 מהם נשואים שהותירו אחריהם 351 אלמנות 885 יתומים ו-11 ארוסות. 318 אנשי מילואים נפלו במלחמה בגזרות השונות, לצד 283 אנשי קבע ו-43 חברי כיתת כוננות שנפלו במהלך המתקפה ב-7.10.

בשנה האחרונה, מה-7 באוקטובר 2024 ועד הבוקר, 6 באוקטובר 2025, נוספו 262 חללים למניין חללי מערכות ישראל, מעל 1,300 בני משפחה שנוספו למעגל השכול, 240 יתומות ויתומים ומעל 751 אחים ואחיות שכולים.
יום הזיכרון השני לטבח הנורא מציין פרק נוסף של אבל לאומי, תוך שהוא מדגיש את החובה לזכור את הנרצחים והנופלים, לספר את סיפורי הגבורה, ולפעול למען עתיד בטוח יותר.
