לראשונה מפרוץ המלחמה, ובעקבות לחץ של ראשי רשויות בנגב המערבי, צה"ל אישר את הסרתם של קרונות המיגון שהוצבו בין תחנות הרכבת אשקלון ושדרות. "בהתאם להערכת המצב המבצעית, צה"ל יאפשר בתיאום עם רכבת ישראל את הורדת קרונות המיגון בקו הרכבת אשקלון-שדרות" נמסר מדובר צה"ל.
הורדת קרונות המיגון, המוצבים על אחת המסילות, תאפשר את פתיחת קו הרכבת במלואו. לפי צה"ל, "ההורדה התאפשרה לאחר פעילויות מבצעיות משמעותיות של כוחות צה״ל בפיקוד הדרום במרחב צפון הרצועה, ולאחר נוהל קרב סדור שבוצע בשבועות האחרונים". עוד נמסר כי "צה"ל רואה ברכבת תשתית לאומית אסטרטגית חשובה למדינת ישראל וגורם מרכזי בהליך שיקום הנגב המערבי, על כן הושקעו כלל המאמצים בכדי לאפשר את חזרתה בצורה המיטבית והבטוחה ביותר".
ההחלטה הגיעה כאמור בעקבות לחץ של ראשי רשויות מקומיות, ששלחו מכתב למשרד הביטחון ובו הדגישו כי הפעלת הרכבת בתדירות של פעם בשעה בלבד אינה רק אי-נוחות, אלא פגיעה אנושה במרקם החיים של תושבי הדרום. לדבריהם, המצב הקיים מקשה על אלפי תושבים להגיע למקומות עבודה, לקבל שירותים ציבוריים ובריאותיים חיוניים, ומשפיע באופן ישיר על ההחלטה של משפחות רבות אם לשוב ולהתגורר באזור.

הטיעון המרכזי שהעלו היה: "אם מספיק בטוח לגור בעוטף, מספיק בטוח לנסוע ברכבת". המסר הכפול מהמדינה – הקורא לתושבים לחזור אך משאיר סממני חירום כמו קרונות המיגון – יצר תחושת חוסר אמון ופגע בתחושת הנורמליות.
המאבק על הרכבת היה חלק מדרישה רחבה יותר לשינוי תפיסת הביטחון בעוטף עזה. כפי שציינו ראשי הרשויות, "הציבור בעוטף מבקש ביטחון שמושתת על תקיפות צבאית והסרת האיום – לא על מגבלות וחומות". כדוגמה נוספת הם ציינו את חוף זיקים, הריאה הירוקה של האזור, שנותר סגור מאז 7 באוקטובר. מבחינתם, ביטחון אמיתי אינו נמדד בכמות המיגוניות, אלא ביכולת לקיים שגרת חיים מלאה: רכבת שפועלת כסדרה, חוף ים פתוח, ושירותים בסיסיים שחזרו לפעול.
פורום עוטף ישראל בתגובה להורדת קרונות הרכבת בקו העוטף: "מדינת ישראל בכלל ותושבי העוטף בפרט לא צריכים להסתתר מאחורי שום גדר כי כל גדר סופה להיפרץ. אנו מקווים שהורדת הקרונות מבשרת על כך שצה"ל תופס פיקוד ושליטה באזור צפון הרצועה ולא יאפשר את חזרתו של האיום על שטחי העוטף. עבודת הביטחון לא תסתיים עד שכל המסגרות התפקודיות של ארגוני הטרור ברצועה יוכרעו והחטופים כולם ישובו לביתם".
