אנו מפרסמים הערב (חמישי) לראשונה כי בעקבות תביעת דיבה, שהוגשה נגד חייל שמסר עדות שקר, ארגון שוברים שתיקה "נאלץ" להסיר את העדות. החייל, תותחן בטנק במבצע צוק איתן, נאלץ להתנצל בפני חבריו לנשק ושילם חלק מהוצאות המשפט.
זה חלק מהעדות השקרית שפרסום החייל ירון זאב בשוברים שתיקה: "והוא העביר פקודה חבר'ה, כל הטנקים בשורה. אני זוכר את זה, כל הטנקים עמדו בשורה, אני אישית שאלתי את המפקד שלי לאן אנחנו יורים הוא אמר לי: תבחר לאן שבא לך. והוא קרא לזה בקשר בוקר טוב אל בוריג".

זה קרה במבצע צוק איתן. טנק של חטיבה 7 היה בפעילות התקפית בתוך רצועת עזה. חברי הצוות נתקלו במחבלים ואף איבדו במהלך הקרבות חבר לפלוגה, גיא לוי ז"ל.
אלא שחברי הצוות נדהמו לגלות כי האירוע סופר אחרת לגמרי באתר של שוברים שתיקה. חבריהם לצוות, ירון זאב ששימש כתותחן בטנק, סיפר כי הוא וחבריו לנשק ירו להנאתם לעבר בלתי מעורבים בעזה, כאשר, כך נטען בכתב התביעה, לא היו דברים מעולם.

"התחילה מין תחרות, אתה תותחן, אם אתה מצליח לפגוע ברכב נוסע. אז מצאתי רכב, מונית, ניסיתי לירות פגז לא הצלחתי" המשיך זאב בעדותו בשוברים שתיקה. "אז עברנו למקלע כבד. מקלע כבד לא הצלחנו כמה פעמים גם על מכוניות. עד שפתאום ראיתי רוכב אופנים שסתם מדווש לו בכיף. אמרתי יאללה אותו אני מוריד. מצאתי את הטווח, כיוונתי, לא פגעתי. פגע קצת לפניו. ואז פתאום הוא התחיל לדווש במהירות פסיכית כי יורים עליו, אז כל הצוות בטנק התחיל להיקרע מצחוק שוואלה. תראו איזה מהיר הוא".
הדברים התפרסמו בארץ ובעולם על ידי ארגון שוברים שתיקה בדו"ח "ככה נלחמנו בעזה 2014" שצוטט בכתבות רבות בתקשורת הישראלית והבינלאומית. כתוצאה מכך, נקראו חברי היחידה לחקירות מצ"ח בחשד לפשעי מלחמה ותדמיתה של ישראל נפגעה קשות.

ש' אחד מהלוחמים לצוות הטנק שתבעו את זאב, אמר: "העדות ממוצאת לחלוטין. כי אתה לא יכול לירות איך שאתה רוצה. גם השיח איך שירינו בלי אבחנה או שלא היו לנו מפקדים מעלינו או שעשינו מה שאנחנו רוצים הוא לא נכון. הכל התנהל שם כמו בצבא, כמו שצריך לקרות והכל היה מאוד מחושב. שום ירי לא נעשה ללא אבחנה. הכל נעשה באופן מדויק".
"הייתה פה הרגשה אכזבה מאוד גדולה", מספר ש' על התחושות שהרגיש כשצפה בעדות של זאב. "זה בן אדם שאתה נלחם איתו ובסוף הוא הולך והוא נותן עדות לארגון כזה ועוזר לו להכפיש את לוחמי צה"ל זה חברים שלי שנלחמו וחברים שהוא איבד שמה", הוסיף.

הלוחמים ההמומים לא ויתרו והגישו תביעה באמצעות ארגון עד כאן ובסיוע עו"ד רון לוינטל בטענה להוצאת דיבה. עד כאן ביצעה מחקר, איתרה וחשפה את שמו של החייל הנתבע.
יהודה שרקי ראש המחלקה המשפטית בעד כאן, מסר: "הניצחון המשפטי הזה הוא מסר לכל מי שרוצה להכפיש את חיילי צה"ל ולהוציא את דיבתם בעולם – לא ניתן יהיה להסתתר מאחורי הסתרת זהות טשטוש פנים או עיוות קול. עד כאן כפי שהגיעו למשמיץ יגיעו גם למשמיצים האחרים והם יאלצו לשאת בהוצאות המשפטיות של מעשיהם. העובדה ששוברים שתיקה נאלצו להסיר את העדויות מדברת בעד עצמה".

בינתיים זאב טס לגרמניה אך אנשי עד כאן התחקו אחר עקבותיו והגיעו עד אליו בכדי להתעמת איתו. בשבוע שעבר נחתם בין הצדדים הסכם גישור במהלכו התנצל זאב על העדות השקרית שמסר והסכים להחזיר חלק מהוצאות המשפט של הלוחמים על העוול שנגרם להם.
כך כתב ירון זאב בהסכם: "אני מבין שהיו דברים שלא היו ידועים לי או שחסרו לי בהבנת האירועים ועל כן יתכן שהוצגה תמונה לא מדויקת לקהל הצופים בעדותי. אבקש להתנצל בפניכם אישית, אני מצר על הפגיעה שנגרמה לכם, חברי ומפקדי, כתוצאה מכך".

מארגון שוברים שתיקה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, תביעת ענק על סך 2.6 מיליון ש"ח נגמרה בדחייה מוחלטת ללא פיצויים. במקום שבו הכישלון המשפטי הוא כה מהדהד לא נותר ל"עד כאן" (שנמחקה מההליך) אלא לסלף את קביעות פסק הדין לצורך רווח פוליטי פאתטי על גבם של החיילים. זה עוד ניסיון ציני וכושל להשתיק אותנו, ולהמשיך את מסע הצלב שלהם נגד חיילים שנשלחו לחזית. אנחנו גאים בעבודה שלנו ובחיילים והחיילות שממשיכים גם עכשיו לשבור שתיקה בהמוניהם".
