שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס האשים היום (חמישי) את רוסיה ב"מרדף" אחר לווייניה בחלל. לפי פיסטוריוס, שני לוויינים רוסים עקבו אחר לוויין המשמש את הכוחות המזוינים הגרמניים ומדינות נוספות כולל בריטניה, אוסטרליה וארצות הברית.
פיסטוריוס קרא למנהיגי העולם להתחיל דיאלוג על פיתוח ונקיטה ב"אמצעי הרתעה חלליים" כדי להתמודד עם התוקפנות הגוברת של רוסיה וסין. גרמניה עצמה תשקיע כ־31 מיליארד ליש"ט בתוכניות חלל שמטרתן לחזק מערכות חלל צבאיות מפני חבלה ולמנוע התקפות.
🇷🇺 Germany's Defence Minister Boris Pistorius warned that Russian Luch/Olymp satellites, launched in 2014 and 2023, are shadowing Intelsat satellites used by German forces and others.
The Russian satellites are suspected of loitering near and eavesdropping on other satellites… pic.twitter.com/rjT8hzdZPB
— Vanguard Intel Group 🛡 (@vanguardintel) September 25, 2025
פיסטוריוס ציין כי רוסיה וסין מפתחות במהירות יכולות לשבש, לעוור, לתמרן או להשמיד לוויינים צבאיים. הוא הזהיר כי הקרמלין עשוי אף להשתמש בנשק גרעיני בחלל, והדגיש את הצורך ביצירת בריתות בנאט"ו שיבנו יכולות התקפיות משל עצמן.
בכירים בצרפת הצטרפו לאזהרה, וציינו את הגידול בפעילות "עוינת או לא ידידותית" בחלל מאז פלישת רוסיה לאוקראינה ב־2022. גם סין מפתחת במהירות את יכולותיה בחלל, כולל שיגור לוויינים רבים ופיתוח דרכי פעולה חדשניות.

הקרמלין מכחיש את הטענות, וטוען כי מעצמות המערב מנהלות מלחמה היברידית הכוללת תעמולה, מתקפות סייבר ופעולות מודיעין. רוסיה מדגישה כי היא מתנגדת לכל שימוש בנשק בחלל.
האיום בחלל מצטרף לחששות ביטחוניים נרחבים שנוצרו בעקבות פלישות רוסיות, מתקפות רחפנים וסייבר. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא למעצמות העולם לפעול כדי לעצור מרוץ חימוש מסוכן בחלל, וטען כי עצירה מוקדמת תהיה עדיפה על השלכות מאוחרות.
