בעשור האחרון התרגל העולם לראות ברחפנים צעצוע טכנולוגי, מצלמה מעופפת לצילום נופים. אבל עבור ארגוני פשיעה וטרור, הרחפן הפך לכלי הברחה עוקף גבולות.
הדוגמה הידועה ביותר היא בגבול מקסיקו – ארצות הברית, קרטלי הסמים הבינו כמה קל וזול להטיס רחפן עמוס בקוקאין או הרואין מעל החומה הגבוהה ביותר, ולעקוף חיילים, מצלמות ומגדלי שמירה. תוך שנים בודדות התפתח שם "גשר אווירי" בלתי נראה שמספק זרם קבוע של סמים לשוק האמריקני.
נדמה שהתופעה הזו מחלחלת כעת גם לישראל. בחודש האחרון בלבד דיווחו גורמי ביטחון כי יותר מ-100 רחפנים חדרו לישראל מכיוון מצרים, חלקם כשהם נושאים אמצעי לחימה. באירוע אחד סיכל צה"ל ניסיון הברחה ותפס 10 רובים ו-6 מחסניות שהיו תלויים על רחפן. במקרים אחרים, לפי דיווחים, הרחפנים נשאו גם סמים וכסף מזומן שיועדו לעבור לעזה.
לא מדובר כאן רק באיום פלילי. הרחפן מאפשר ליצור ערוץ אספקה ישיר בין גורמי פשיעה לבין ארגוני טרור ברצועה, ערוץ שמדלג מעל הגדר, מצליח לעבור גם באזורים שמאובטחים היטב, ומאתגר את כל מערך ההגנה.
בשנת 2023 לבדה נתפסו בישראל כ-200 כלי נשק שהוברחו דרך גבולות מצרים וירדן וב-2024 המספר כבר הגיע ל"מאות רבות". אלו נתונים שמעידים על מגמה ברורה, ההברחות הופכות שיטתיות, רחבות היקף, ומסכנות ישירות את ביטחון האזרחים.
כפי שהרחפן שימש את הקרטלים במקסיקו כדי להכניס סמים לארצות הברית, כך הוא משמש כעת את מי שמבקשים לחזק את ארגוני הטרור בעזה. ההשלכות עלולות להיות חמורות בהרבה, לא רק הרחבת שוק הסמים בישראל, אלא גם זרימת נשק וכסף לאויב שמעבר לגדר.
בארצות הברית כבר השקיעו מיליארדים בהקמת מערכי יירוט רחפנים מיוחדים, אך גם שם ההצלחה מוגבלת. לישראל, עם גבולות קצרים ורגישים בהרבה, אסור לאבד זמן. נדרשת מדיניות ברורה, השקעה בטכנולוגיות נגד רחפניות, חקיקה מחמירה נגד שימוש פלילי ברחפנים, ותיאום הדוק בין צה"ל, המשטרה ורשויות החוק.
כיום, הרחפנים הם לא רק כלי הברחה עצמאי, הם חלק ממציאות מורכבת של מדיניות אזורית. אני טוען שמדובר בממשק בין פעילות פלילית לבין יוזמה רחבה יותר שמקורה במדינה השכנה מדרום, העלתי טענה כבר בתחילת 2024 בפאנלים בערוץ 14 שמצריים בכסות השלום המדומה אחראית ישירה לאירועי ה-7.10 משום שמאז נסיגת ישראל מרצועת עזה ב-2005, החלה מצרים לחמש, לסייע לחמאס ולבנות אותו ככוח צבאי שיהיה לו היכולת לפגוע ביום פקודה בישראל.
הפעילות הזו החלה באספקת נשק ישיר דרך מעברי הגבול ודרך מנהרות, והיום השתדרגה בפיתוח ערוצי הברחה מתוחכמים, כמו שימוש ברחפנים, שמאפשרים זרימה של אמצעי לחימה, כספים וסמים, כולם אלמנטים שמחזקים את עוצמתו של חמאס מבלי להסתכן בעימות ישיר.
כך, מה שהתחיל ככלי הברחה "פלילי" קטן הופך להיות חלק ממרחב אסטרטגי גדול יותר, מצב שבו הרחפן הקטן הוא חלק מתוכנית גדולה שמיועדת לפגוע בביטחון המדינה.
הרחפן כבר איננו צעצוע. הוא הפך לנקודת תורפה אסטרטגית. אם לא נפעל עכשיו, נגלה שהשמיים מעל הגבול, אותם "שמיים נמוכים", הפכו למסלול הברחות חופשי של פשיעה וטרור.
הרחפן אולי נראה ככלי קטן, כמעט צעצוע, אבל הוא פתח לאיום גדול שמכרסם מתחת לגדר. כאן אין מקום לתמימות וכדברי שלמה במשלי, "עָרוּם רָאָה רָעָה וַיִּסָּתֵר, וּפְתָאִים עָבְרוּ וְנֶעֱנָשׁוּ" (משלי כ"ז, י"ב). השאלה היא האם נדע להיות ערומים, לזהות את הרעה מבעוד מועד, או שנבחר לעצום עיניים ולהיענש שוב על חוסר העירנות והמוכנות שלנו כפי שנענשנו ב-7.10.
