מראות של שנות ה-30. פיצריית "לולו", אחת הפיצריות המפורסמות במדינת בוואריה בגרמניה, הודיעה כי "ישראלים לא רצויים" במסעדה עקב המלחמה בעזה.
בשלט שנתלה אתמול (רביעי) נכתב: "אנחנו מאמינים שילדים לא צריכים להיפגע, ללא קשר לתנאים. לא נשמור על שקט כמו שאר העולם. החלטנו למחות, והמחאה שלנו אינה בעלת אופי פוליטי או גזעני. איננו מקבלים יותר ישראלים למקום. נקבל אותם בחזרה כשיחליטו לפתוח את העיניים, האוזניים והלב שלהם".
Die 30er-Jahre sind zurück, diesmal in Fürth.
An der Tür eines Lokals hing:
“Israelische Bürger sind hier nicht willkommen.“Das ist kein Protest und kein Missverständnis. Das ist glasklarer Antisemitismus. So hat es damals angefangen: Schritt für Schritt, Schild für Schild.… pic.twitter.com/tH18ZgN30Z
— Botschaft Israel (@IsraelinGermany) September 24, 2025
שגרירות ישראל בברלין גינתה בחריפות את המעשה. "זו לא מחאה, וזו לא אי הבנה. זוהי אנטישמיות מובהקת. כך זה התחיל אז: צעד אחר צעד, סימן אחר סימן", נכתב. בשגרירות העלו דרישה מכוחות האכיפה והרשות השופטת לפעול: "החיים היהודיים חייבים להיות בטוחים וגלויים בגרמניה – בכל מקום, בכל עת".
על פי הנתונים של האיגוד הפדרלי למחלקות המחקר והמידע בנושא אנטישמיות בגרמניה, אירעו בשנת 2024 לבדה מעל ל-8600 תקריות אנטישמיות – שיא שלילי מאז המכון הוקם. מדובר על קפיצה של כ-80% לעומת השנה הקודמת, כאשר הממוצע עמד על 24 תקריות בממוצע ביום. בברלין לבדה תועדו בחצי הראשון של 2024 1383 תקריות, שתיים מהן נרשמו כ"אלימות קיצונית" ו-24 נוספות הוגדרו כ"התקפות".
האיגוד הפדרלי של מחלקות המחקר והמידע בנושא אנטישמיות התריע בעת הפרסום על עלייה ברטוריקה אנטישמית, הממעיטה בערכה של השואה. לפי הנרטיב החדש שתופס תאוצה, אושוויץ מושווה לעזה ובגרמניה עצמה – יהודים מוצגים לעיתים קרובות כ"נאצים החדשים".
