העימות סביב התנהלות המשטרה בהפגנות ומחאות עולה מדרגה: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, העבירה היום (חמישי) מכתב חריף לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבו קבעה כי מסמך המדיניות שהציג בנושא הפגנות וחסימות כבישים אינו חוקי, חסר תוקף ולא ניתן לפעול על פיו. לדבריה, מדובר בהתערבות פוליטית פסולה בעבודת המשטרה, בפגיעה בלתי מוצדקת בזכות המחאה ובניסיון לעקוף את עבודת המטה שנעשתה עד כה
מדיניות חדשה – ואולטימטום ליועמ"שית
העימות הנוכחי פרץ בעקבות מסמך מדיניות חדש שהעביר השר בן גביר, במסגרתו ביקש להסדיר את אופן פעולת המשטרה בהפגנות וחסימות כבישים. במסמך פורטו הצירים החיוניים שיש לשמור עליהם פתוחים בכל עת – בהם דרכי גישה לבתי חולים, צירי חירום, גישה לנתב"ג וכבישים שבלעדיהם יישובים עלולים להיחסם.

בן גביר הודיע כי אם היועצת המשפטית לא תגיב בתוך חמישה ימים – המדיניות תיכנס לתוקף באופן חד-צדדי. "חופש הביטוי וההפגנה חשובים, אך לא על חשבון חיי אדם וביטחון הציבור", אמר השר, "לא ייתכן שכבישים ראשיים וצירי חירום ייחסמו ובכך תיגרם סכנה ממשית לאזרחים. המדיניות מאזנת בין זכות ההפגנה לבין החובה לשמור על הסדר הציבורי".
תגובת היועמ"שית – "פגמים מהותיים"
במכתב התשובה שנשלח לשר נכתב כי עצם פרסום המדיניות באופן פומבי, עוד בטרם הושלמה עבודת הצוות המקצועי, מהווה ניסיון השפעה פסול על עבודת המשטרה. היועמ"שית הדגישה כי במסמך קיימים פגמים מהותיים, בהם צמצום שיקול הדעת של המפכ"ל וקציני הפיקוד, התייחסות אסורה לתוכן ההפגנות והצגת ציטוטים משפטיים באופן סלקטיבי ומטעה.
"מדובר במסמך שאינו עומד בדרישות החוק ובפסיקת בג"ץ, ולכן לא ניתן ליישם אותו", נכתב. עוד הודגש כי קביעת מדיניות מחייבת תהליך מקצועי סדור בשיתוף המשטרה והמערך המשפטי, ורק לאחר הטמעת העקרונות המשפטיים בנהלי המשרד לביטחון לאומי.
השר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר, בתגובה להודעת היועמ"שית: "גלי בהרב-מיארה מעודדת אנרכיה, רוצה לראות דם, ואינה מסתפקת בח״כ מבוגר שמופל לרצפה בידי חבורת אנרכיסטים שפועלים עם רוח גבית ממנה". השר הוסיף: "לא אירתע מהשיטות הבזויות והעברייניות של בהרב-מיארה, שנמנעת כבר חודשים מדיון במסמך המדיניות שהגשתי, ואז טוענת שהמסמך אינו בתוקף כי טרם הגיבה עליו. לצערה הרב, הציבור נתן לי את המנדט – לא לה. היא לא תפחיד אותי מלעשות את תפקידי. לציבור שחווה אלימות ברחובות אין זמן להמתין לבהרב-מיארה".

העיסוק הגובר במדיניות נובע מהחרפה בהיקף המחאות וחסימות הכבישים בתקופה האחרונה, בעיקר סביב הקריאות להשבת החטופים. עדויות מההפגנות האחרונות הצביעו על היעדרות אכיפה משטרתית מספקת, והביקורת הציבורית על כך גברה.
כזכור, ביולי 2023 אמרה היועמ"שית בהרב מיארה כי "אין מחאה אפקטיבית בלי הטרדה והפרעה לסדר הציבורי", אמירה שהפכה לסמל בקרב תומכי המחאות. כעת, בן גביר מבקש לשנות את המאזן ולהגביל את החסימות, בעוד היועמ"שית מתעקשת כי הדבר חייב להיעשות בהתאם לדין, ולא בצעדים חד-צדדיים.
