ברקע התעצמות חדה של הברחות באמצעות רחפנים משטח מצרים אל פנים ישראל, העיתונאי אלחנן גרונר מ"הקול היהודי" תיאר היום (ראשון) בתוכנית "האולפן הפתוח" עם בועז גולן תמונת מצב מדאיגה של תופעה המתרחבת במהירות ומערערת את ביטחון המדינה. לדברי גרונר, מדובר בהברחות של אמצעי לחימה, סמים וסיגריות במספרים של עשרות ואף מאות רחפנים, בעוד המענה המבצעי, לטענתו, לא עומד בעומס.
גרונר תיאר כי "דובר צה"ל מפרסם את האחד מתוך חמישים או מאה רחפנים שתופסים. אבל אנחנו מדברים על תופעה שבשנתיים האחרונות הולכת ומתגברת ובחודשיים האחרונים ממש מדברים על רכבת אווירית". הוא גם נתן עדות מהשטח: "ירדתי לאזור פתחת ניצנה לפני כשבועיים, עשינו שם סיור על הגדר, חצי שעה אחרי שעזבנו את הנקודה עבר רחפן ובמוצאי שבת אני כבר מקבל טלפון ואומרים לי, "25 רחפנים ספרו בליל שבת מעל בארגל".

אירוע חריג – או שלא? סוכל רחפן שהעביר סמים בגבול מצרים
הוא הרחיב על הסיכון הממשי בשטח: "זה כל אזור ההפקר, צריך להבין כי הרחפנים זה כמובן הסימפטום, אותו אויב שנמצא בתוך תחומי הארץ. שטחי הפקר עצומים, גם כשמזהים איפה הרחפן נמצא ואיפה המפעיל רחפן נמצא, קשה מאוד להגיע אליו מכיוון שיש להם תצפיתנים".
זאת בהתאם להערכתו על היקף ההברחות: "כל רחפן כזה, זה 30 אקדחים, עשרה רובים או ארבעה מאגים. זה סדרי הגודל של כל הברחה, בנוסף הסביר כי עשייה זאת מגלגלת מליוני דולרים אשר מגיעים לטרור ואף אחד לא עושה דבר עם המצב".

סוכל ניסיון הברחת נשק ממצרים לישראל באמצעות רחפן
גרונר אף תיאר אירוע תגובה של כוחות הביטחון: "בשבוע שעבר, בדיוק באותה נקודה הגיעו כטב"מים חות"ים, וחיל האוויר קפץ עם מסוקים: למה רחפן עם ארבעה מאגים לא מוגדר ככלי טיס אויב, שצריך להוריד באותה מידה של כטב"ם חות"י? זה טירוף".
לדבריו, התופעה מסוכנת במיוחד לנוכח פיגועים קודמים בנגב: "אנחנו רואים פיגועים שבדואים מוציאים, לא אחד ולא שניים, בבאר שבע היה פיגועים, כולל דאעש, כולל אנשי חמאס, שנמצאים בנגב, אחד כזה לוקח מאג והשם ישמור מה יכול לקרות".

בנוסף, על רקע הדיווחים והחשש מהתעצמות ההברחות, ח"כ צבי סוכות פנה אמש במכתב דחוף ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ בועז ביסמוט, בבקשה לכנס את הוועדה ולזמן אליה את כלל נציגי גופי הביטחון. במכתבו ציין סוכות כי מסיור שביצע ובדברים שהגיעו אליו עולה עלייה חדה בהיקף ההברחות, הכוללת מאות רחפנים ובהן מספר רב של כלי נשק ואמצעי לחימה.
ח"כ סוכות הבהיר במכתבו כי התופעה יוצרת "סיכון ביטחוני חמור על מדינת ישראל ועל אזרחיה", הן בשל זרימת נשק לגורמי פשיעה והן בשל האפשרות להגעת נשק לגורמי טרור בתוך המדינה. הוא הדגיש כי לפי המידע שנאסף, "נכון לעתה לא גובש מענה מערכתי, הולם ויעיל מטעם צה"ל והמערכת הביטחונית להתמודדות עם התופעה המתעצמת".

הח"כ דורש כי הוועדה תזמן את כלל הגורמים הרלוונטיים כדי לקבל תמונת מצב מלאה ולבחון את הדרכים לבלימת ההברחות שהפכו למכת מדינה. בסיכום מכתבו קרא סוכות להחלטת מדיניות ו"לכונן מלחמת חורמה לאומית על התופעה הזו": "מדובר בתופעה של איום קיומי על מדינת ישראל. אם עד כה התרגלנו להברחות ממנהרות מתחת לקרקע, כעת המנהרות הן מעל הגדרות דרך המרחב האווירי שלנו".
עוד הוסיף כי "מדובר בתופעה חמורה שמשנה את המאזן מבפנים – האויב מתחמש בחופשיות באלפי כלי נשק שיופנו כנגדנו וכל זה מתוך שטח מדינת ישראל. חייבים להכריז מלחמת חורמה לאומית על התופעה הזו ולכנס את כלל הגורמים, שב"כ, מוסד, צה"ל, משטרת ישראל סביב שולחן אחד ולגבש תוכנית למיגור האיום הזה".
