הממשלה אישרה היום (ראשון) את פרק החינוך בתוכנית החומש לשיקום ולצמיחה של יישובי הצפון בקו העימות. מדובר באבן יסוד מרכזית בתוכנית השיקום האזרחי הרחב לאחר נזקי המלחמה – השקעה של מיליארד שקלים בחינוך כעוגן חברתי לצמיחה כלכלית ולביטחון דמוגרפי.
ההשקעה של מיליארד השקלים תיפרס עד שנת 2029 ותתמקד ביישובי קו העימות בצפון, שנחשפו לאתגרים ביטחוניים וחברתיים חריפים בשנים האחרונות. במרכז התוכנית נמצא "סל תנופה" בהיקף של חצי מיליארד שקלים. הסל נועד למענים רגשיים, חברתיים ופדגוגיים, ויכלול חלוקה ייעודית: 15% לטיפוח החוסן, 15% להרחבת לימודי STEM ו־5% לקידום מצוינות.

בנוסף, התוכנית כוללת שדרוג תשתיות חינוכיות – ובהן מרכזי מצוינות אזוריים בתחומי STEM, אומנויות וספורט, לצד הקמה של שני בתי ספר למחוננים ולמצטיינים שישמשו את כלל הצפון.
נדבך נוסף הוא העצמת אגפי החינוך ברשויות המקומיות, מהלך שמחזק את יכולות הניהול וההובלה החינוכית המקומית, ומבטיח יציבות ארגונית לטווח ארוך. התוכנית מרחיבה את מערך החינוך הבלתי פורמלי ותנועות הנוער, בהשקעה של 125 מיליון שקלים, ותומכת גם ב-30 מיליון שקלים ייעודיים לחינוך ההתיישבותי.
עיקרי ההחלטה:
• חיזוק החוסן הרגשי והחברתי
• קידום מצוינות והרחבת לימודי STEM
• שדרוג תשתיות חינוכיות והקמת מוסדות חדשים
• העצמת אגפי החינוך ברשויות המקומיות
• הרחבת החינוך הבלתי פורמלי ותנועות הנוער
• גיוס והכשרת אנשי הוראה מצטיינים

שר החינוך, יואב קיש: "מערכת החינוך בצפון עומדת בחזית ההתמודדות הלאומית. היום אנחנו מביאים בשורה של השקעה עמוקה וארוכת טווח בחוסן, במצוינות ובתשתיות – כדי שתלמידי הצפון ייהנו מהחינוך הטוב ביותר בישראל. אני מבקש להודות לד״ר אורנה שמחון שהובילה יחד עם מטה משרד החינוך את התכנית במקצועיות ובנחישות רבה.
אני מודה לשר אלקין על העבודה המשותפת עם משרד החינוך לקידומה של ההחלטה לרווחת תלמידי הצפון. אני מודה לצוותי החינוך בצפון על עבודתם המסורה והיומיומית למען תלמידי ישראל החלטת הממשלה מביאה עם בשורה לאנשי החינוך שיהיו בידיהם כלים לקידומה של מערכת החינוך בצפון".

שר במשרד האוצר, זאב אלקין: "ההשקעה בחינוך בצפון היא לא רק השקעה בכיתות ובמבנים – אלא בבניית עתיד חזק לילדי האזור ולמדינת ישראל כולה. מערכת חינוך משודרגת, עם תשתיות מתקדמות, מצוינות לימודית ותמיכה רגשית, היא הבסיס לחוסן האזרחי והקהילתי שלנו.
אני גאה בשיתוף הפעולה הפורה עם שר החינוך ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ארנה שמחון, ובמחויבות המשותפת להפוך את אתגרי הצפון להזדמנות. אני מודה למנהלת תנופה וצוותה ולשר האוצר ולאנשי המקצוע במשרדו על התמיכה והשותפות לאורך כל הדרך. החלטה זו מעניקה כלים אמיתיים לתלמידים, למורים ולרשויות המקומיות – ופותחת פתח לעשור של צמיחה וחיזוק הצפון".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "החינוך בראש. לפני מספר חודשים קיבלתי החלטה כי עוד בטרם השלמת תוכנית החומש לצפון, תוגש לממשלה תוכנית למערכת החינוך, שתכלול ציונות, ערכים, חדשנות והשבחת ההון האנושי.
אנשי המשרד לצד עובדי תקומה ומשרד החינוך פעלו בשיתוף הרשויות המקומיות לגיבוש תוכנית מיטבית שתעמיד את מערכת החינוך בצפון במקום טוב יותר. אני מודה למנכ"ל משרד האוצר, לאנשי אגף התקציבים והממונה על השכר על השקעתם הרבה והיצירתיות שלוותה את גיבוש ההחלטה. ועכשיו קדימה לעבודה – וליישומה".
