accessibility-icon
share-icon
חמינאי | צילום: רשתות ערביות
חמינאי | צילום: רשתות ערביות

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את חידוש הסנקציות על איראן

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כו אלול ה'תשפה (19.09.25)

7

30

like

1

dislike

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה היום (שישי) על חידוש הסנקציות על איראן, החל מ-28 באוקטובר • "מטרת הקהילה הבינלאומית חייבת להישאר ללא שינוי: למנוע מאיראן לרכוש אי פעם יכולות גרעיניות", כתב השר גדעון סער בתגובה הלהחלטה


מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה היום (שישי) על חידוש הסנקציות על איראן, החל מ-28 באוקטובר, זאת לאחר שההצעה הטכנית להסיר את הסנקציות מאיראן נפלה.

שר החוץ גדעון סער הגיב להחלטה ברשת X: "תוכנית הגרעין של איראן אינה מיועדת למטרות שלום. איראן בעלת נשק גרעיני תביא לכך שהמשטר המסוכן ביותר יחזיק בנשק המסוכן ביותר, מה שיפגע באופן דרמטי ביציבות ובביטחון העולמיים. מטרת הקהילה הבינלאומית חייבת להישאר ללא שינוי: למנוע מאיראן לרכוש אי פעם יכולות גרעיניות".

הסנקציות של האו"ם על איראן, המוטלות בעיקר בגלל תוכנית הגרעין שלה, הוסרו באופן משמעותי ב-16 בינואר 2016, עם כניסתו לתוקף של הסכם הגרעין (JCPOA) בין איראן למעצמות P5+1 (ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין), כפי שהותנה בהחלטה 2231 של מועצת הביטחון ביולי 2015.

הסכם זה, שכלל הגבלות על תוכנית הגרעין בתמורה להקלת סנקציות, הוביל לשחרור כ-100 מיליארד דולר מנכסים קפואים של איראן והסרת מגבלות על יצוא נפט. אולם, הסנקציות חודשו באופן חלקי ב-18 באוקטובר 2020, כאשר ארה"ב, שפרשה מהסכם ב-2018 תחת דונלד טראמפ, הפעילה את מנגנון ה"סנפבק" (snapback) בהחלטה 2231, מה שהחזיר את רוב הסנקציות הקודמות (כגון על נשק, טילים ופעילויות גרעיניות) ללא הצבעה חוזרת במועצה.

ב-18 באוקטובר 2025 פג תוקפו של מנגנון זה, אך ב-28 באוגוסט 2025, בריטניה, צרפת וגרמניה (E3) הפעילו אותו מחדש כדי למנוע פקיעה, והזהירו כי איראן מפרה את ההסכם, מה שהוביל לשחזור מלא של הסנקציות תוך 30 יום, בתגובה להתקדמות גרעינית איראנית והגבלות על מפקחי IAEA.

עקבו אחרינו גם ב-Google News