כיבוש עזה בידי צה"ל יוצר מציאות חדשה ברצועה: לצד ההתקדמות הצבאית והשטחים שנוקו מנוכחות חמאס, מתחילות להופיע מיליציות מקומיות שמבקשות לאתגר את שלטון הטרור ולהציע לתושבים חלופה.
המוכרת ביותר היא המיליציה של יאסר אבו שבאב ברפיח, ששיתפה פעולה עם כוחות צה"ל באזור שבשליטתה. כעת מצטרפים שמות חדשים: חוסאם אל-אסטל, לשעבר קצין במנגנוני הרשות הפלשתינית, שהקים כוח חמוש בחאן יונס, ובהא בעלושה, איש הרשות לשעבר שמוביל מיליציה בצפון הרצועה.

אל-אסטל פרסם לאחרונה ברשתות החברתיות תמונה עם אנשיו, בצירוף מסר חד נגד חמאס: "אין מקום לכלבים של חמאס". לדבריו, הארגון החדש שהקים – "כוח המחץ למלחמה בטרור" – נועד להוות אלטרנטיבה לשלטון חמאס. אנשיו קוראים לתושבים לעבור לאזורים שבשליטתם, ומבטיחים דיור בסיסי, מזון ותרופות למשפחות.
בחמאס מנסים להציג את ראשי המיליציות כ"משתפי פעולה" עם ישראל. בערוצים המזוהים עם הארגון פורסמו האשמות על עברו של אל-אסטל, לרבות קשרים עם המוסד ופעילות נגד אנשי חמאס בחו"ל. עם זאת, העובדה שכוחות אלה פועלים בגלוי בשטח ומאתגרים את חמאס, מעידה על השחיקה במעמדו של הארגון בעזה.
התרחבות התופעה מעלה שאלות לגבי אסטרטגיה ישראלית חדשה, שלפיה יצירת כיסי שליטה נקיים מחמאס בידי גורמים מקומיים עשויה להוביל להכרעת הארגון בהדרגה, מחאן יונס ועד רפיח וצפון הרצועה.
