ה״ניתוק הטכנולוגי״ מישראל הוא כבר עובדה מוגמרת עבור משרד ההגנה הספרדי, כך אמרה שרת ההגנה הספרדית מרגריטה רובלס אתמול (רביעי) במסדרונות הקונגרס, שם שוחחה עם התקשורת. השרה הדגישה שוב ושוב כי חוזים עם חברות ישראליות כבר בוטלו וכי כבר נמצאו להם מחליפים.
עם זאת, על אף הצהרתה הנחרצת של רובלס, תוכנית ההגנה צפויה לגרום לבעיות בהכשרה, לעיכובים באספקה ואפילו לפיטורים אפשריים בצבא הספרדי. זאת משום שהפסקת הסכמי סחר הנשק עם ישראל מפסיקים גם את הסכמי התחזוקה של הנשק שכבר נמכר לספרד.

חיל האוויר הספרדי הוא דוגמה בולטת. טייסי קרב במדינה מתאמנים על מטוסי F-5, שחוזה התחזוקה שלהם הוחזק על ידי התעשייה האווירית שלנו. אף שכל 19 המטוסים נבדקו לאחרונה, מקורות ביטחוניים בספרד מודים כי אם תתגלה בעיה, לא ניתן יהיה להחליף חלקים. הם מקווים שהמטוסים יחזיקו מעמד עד 2028 אז יתחיל תהליך החלפת ה־F-5 במטוסי Hürjet הטורקיים.
בנוגע להשלכות בתחום המודיעין, רובלס חזרה והדגישה אתמול כי הכוחות החמושים מוגנים היטב, למרות הניתוק הצבאי מישראל. עם זאת, האמת היא שיש ליישם חוזים חדשים, מה שיגרום לעיכובים באספקה. "אפשר ליישם את הניתוק, אך פירושו עיכוב באספקת התוכניות, דבר שיש לתת עליו את הדעת". הסבירו מקורות מהמינהל הכללי לנשק בספרד.

ספרד הכניסה את עצמה לסיטואציה לא נעימה. הממשל במדריד הסתמך במשך שנים על תעשיית הביטחון הישראלית ונראה כי ההכרזה הפזיזה על ניתוק הסכמי הסחר בנשק פוגעת בהם יותר מאשר בנו. כעת, נותר רק להמתין ולראות האם ראש הממשלה סאנצ'ס יחזיר את ההסכמים כדי להחזיר את צבאו למסלול או שמא הוא גאוותן מדי מכדי לחזור בו.
