גל הרציחות והאלימות בחברה הערבית נמשך: הבוקר (רביעי) נרצחה בוופא אבו ג’אנם, בת 26 מרמלה, סמוך למעון ילדים בשכונת עמישב בעיר. לפי העדויות, הרוצח התקרב לרכבה, ירה בה מטווח קצר ונמלט. ברכב נכחו גם אחותה בת ה-14 ובנה בן ה-4, שנפצעו באורח בינוני.
זמן קצר לאחר מכן נעצרו שלושה מבני משפחתה בחשד למעורבות ברצח. מעבר לחומרת האירוע והקלות בה נרצחות נשים בישראל, הרצח הזה שהתרחש ממש בסמוך לגן ילדים ובשעה בה מגיעים הילדים לגן – מעיד על כך שעברייני המגזר הערבי לא חוששים ולו במעט מהחוק.

מאז תחילת השנה נרצחו 182 בני אדם במסגרת האלימות בחברה הערבית – מתוכם 19 נשים. 90 מההרוגים הם צעירים עד גיל 30. בהשוואה לשנה שעברה מדובר בעלייה של כ-7% במספר הנרצחים. בממוצע, מדי שבוע נרצחים חמישה בני אדם.
לצד המאבק בפשיעה, נשמעות טענות קשות כלפי המשטרה, שמתקשה לייצר הרתעה. בתחילת השבוע נפגש המפכ"ל דני לוי עם היועצת המשפטית לממשלה, וטען כי המשטרה זקוקה בדחיפות להחזרת הכלים הטכנולוגיים שהופקעו ממנה מאז פרשת הרוגלות. היועמ"שית השיבה כי הצעות חוק בנושא מוכנות זמן רב אך הממשלה טרם קידמה אותן בכנסת.

המפכ"ל עצמו הצביע על "הפקרות בבסיסי צה"ל", שלדבריו הפכה את הצבא לספק מרכזי של נשק עבור ארגוני הפשיעה ואף טען כי הופעל סוכן סמוי מטעם המשטרה שחדר לנשקיה בבסיס צבאי בעזרת חייל ולקח נשקים כרצונו. אלא שטענות המפכ"ל נדחו היום על ידי הצבא שטען שאינם מכירים אירוע כזה. נסיונותנו לקבל פרטים על המקרה הספציפי מהמשטרה עלו בתוהו.

פרסום ראשון: עבריינים פרצו לבסיס וגנבו נשק מאוהל של לוחמים
בעוד מפכ"ל המשטרה משליך אחריות על הרמטכ"ל ואף טוען כי במקומו "היה מפטר אלוף", בצבא טוענים כי המשטרה היא האחראית לטיפול ומיגור ארגוני הפשיעה שממשיכים לנסות ולפרוץ לבסיסי צה"ל.
ממשטרת ישראל נמסר: "תופעת זליגת האמל"ח מצה"ל זוהתה ע"י המשטרה בהיבטים מבצעיים ומודיעיניים ומשכך, גובש בחטיבת המודיעין של המשטרה מסמך תובנות והמלצות אשר הוצג למפכ״ל והועבר גם לרמטכ"לים – היוצא והנכנס. יתרה מכך המסמך הוצג ע"י המפכ"ל גם במסגרת פגישות עבודה שקיים עם שני הרמטכ"לים.
אשר לסוגיית הפשיעה האלימה בחברה הערבית נבהיר כי מדובר בסוגייה כואבת המהווה אתגר לאומי הדורש הירתמות כוללת של כלל משרדי הממשלה, תקציבים ייעודיים ומשאבים. נדרשת, בין היתר, פעילות פרואקטיבית והוליסטית בהובלת המטה למלחמה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שהוקם בשנת 2023 מכח החלטת הממשלה 549 וייעודו להוביל ולסנכרן את שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה למערכת אכיפת החוק, לחברה האזרחית, לאקדמיה, לכנסת ולחברה הערבית בישראל במטרה לצמצם את הפשיעה בחברה הערבית וליצור את השינוי המיוחל.

בד בבד, עם כניסתו של המפכ"ל לתפקיד, מתוך הבנה ברורה כי הפשיעה במדינה מהווה איום קיום ממשי, הוא הורה להפעיל את כלל האמצעים העומדים לרשות המשטרה, לרבות היחידות המיוחדות, לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, חקירת ופענוח האירועים והעמדת החשודים לדין כמו גם המשך פעילות למענה לאירועים חריגים והמשך סיכול אירועים עתידיים.
בזכות פעילות אסטרטגית ומוכוונת, הצליחה המשטרה למוטט בשנה זו ארגונים ומשפחות פשע, לרבות פגיעה כלכלית אנושה, חילוט יקר ערך ועוד. כמו כן, בזכות פעילות משטרתית ממוקדת, בשנת 2025 סוכלו עד כה 93 ניסיונות רצח, מתוכם 78 בחברה הערבית, אל מול 64 סיכולים, מתוכם 50 בחברה הערבית אשתקד.
יודגש כי החסר בכלים טכנולוגיים שנלקחו מהמשטרה מצמצם את יכולותיה המבצעיות ומשכך יש להחזירם לאלתר. עוד יצוין כי ככל והמחוקק מצייד את המשטרה בכלים – כדוגמת שימוש בהגבלות מנהליות – הדבר נעשה במשורה ובתבונה ומוביל להצלחות משמעותיות נגד עבריינים וגורמי פשיעה משמעותיים".
מצה"ל נמסר בתגובה לדברים: "צה״ל רואה בחומרה רבה כל אירוע של גניבת אמצעי לחימה, ופועל בנחישות למניעת אירועים אלו. האחריות למניעת גניבות אמצעי לחימה משטחים צבאיים ומחנות צה"ל משותפת לצה"ל ולמשטרת ישראל.

צה"ל משקיע משאבים רבים בחיזוק יכולות ההגנה של המחנות והבסיסים הצבאיים, ובשנים האחרונות מיגר וצמצם משמעותית את מספר אירועי הפריצה וגניבת אמצעי הלחימה ממחנות צה"ל.
כלל גורמי האכיפה בצה"ל, בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, פועלים על מנת להביא לדין את המעורבים תוך החמרה בענישה בעבירות מסוג זה. הטענה לפיה הופעל סוכן שחדר למחנה צבאי וקיבל גישה חופשית לגניבה מהנשקיה אינה מוכרת".
