פורסם בחדשות 14: מלחמת חרבות הברזל חידדה את הצורך של ישראל לחזק את התעשיות הביטחוניות. התלות במהלך המלחמה בנשק ממדינות זרות, אמברגו טילים שהטיל עלינו הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ומשך הלחימה כבר מזמן חידד את הצורך להפוך את ישראל למעצמה ביטחונית בתחום הפיתוח והייצור.
אלא שלפי הנתונים אנחנו כבר מזמן שם. על פי נתוני התעשיות הביטחוניות אלביט, רפאל, התעשייה האווירית ועוד, חלה עלייה משמעותית במכירות התעשיות הביטחוניות, הן בישראל והן בעולם, מאז מלחמת "חרבות ברזל" ועוד קודם לכן במהלך מלחמת רוסיה-אוקראינה.
הייצוא הביטחוני של ישראל שבר שיאים בשנים האחרונות, כאשר בשנת 2024 לבדה עמד הייצוא על 14.8 מיליארד דולר, גידול של כ-13% לעומת 2023. עלייה זו מיוחסת למתיחות הביטחונית הגלובלית, הגברת הביקוש העולמי למערכות הגנה אווירית, ומערכות לחימה מבוססות טכנולוגיה. אן עדיין נתונים לגבי השנה הנוכחית אך כבר ניתן לספר כי הכיוון הוא שיאים חדשים.
בין השאר אומרים במערכת הביטחון כי הגורמים לעלייה במכירות הם: הסלמה ביטחונית גלובלית- כמו פלישת רוסיה לאוקראינה והמתיחות באסיה-פסיפיק הפכו את העולם למקום לא בטוח ורווי סכסוכים, מה שהוביל להגברת הוצאות הביטחון במדינות רבות.
מלחמת "חרבות ברזל" למשל הגבירה את העניין העולמי ביכולות ההגנה האווירית של ישראל, במיוחד לאור הצלחתן במלחמה. העולם מביט בהשתאות על ההצלחות של ישראל באיראן, בלבנון ובתימן ומדינות רבות מכירות בעליונות הטכנולוגית הישראלית בתחום הביטחון, וכל המדינות המודאגות מחפשות פתרונות מתקדמים.
ישנן עסקאות ענק רבות בשנים האחרונות, בראשן מכירת מערכות "חץ 3" לגרמניה בסכום של כ-3.5 מיליארד דולר. עסקת המכירה של מערכות הגנה אווירית מסוג "ברק MX" לאזרבייג'ן תמורת 1.2 מיליארד דולר. ומכירת מערכת הגנה אווירית "קלע דוד" לפינלנד תמורת 317 מיליון אירו.
את ההשלכות רואים מיד, בצמיחה בהכנסות החברות כאשר החברות הביטחוניות המובילות בישראל, כמו אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, רשמו זינוק בהזמנות ובהכנסות.
רק אתמול סיפר מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, בכנס החשב הכללי במשרד האוצר כי ישראל חתמה לאחרונה על עסקאות יצוא ביטחוני בהיקף של 2.5 מיליארד דולר – יותר מ-8 מיליארד שקל. לדבריו, משרד הביטחון מצוי בהקמת "מועצת חימוש עליונה" שנועדה לזרז את ההיערכות מול אתגרי המעגל השלישי והרביעי, בדגש על איראן ותימן.
בשלב מסוים המלחמה תסתיים אבל האיום על מדינת ישראל יישאר כאן לעוד עשורים רבים. האויב כבר מחשב מסלול מחדש ולישראל אין ברירה לחזק את התעשיות הביטחוניות כדי לנתק את התלות מהעולם שמנסה בכל מלחמה לעצור אותנו באיומי חרם ואמברגו נשק.
