תחת לחץ אמריקאי, סוריה מגבירה את המגעים עם ישראל בניסיון להגיע להסכם ביטחוני – שיביא לנסיגת כוחותינו מהשטחים שנתפסו לאחרונה ולחידוש אזור החיץ שהוסכם ב-1974. בתוך כך, לפי דיווח ברויטרס, ישראל מסייעת למיליציות דרוזיות שבאזור סווידא – באספקת נשק, תחמושת ואפילו משכורות ללוחמים.
וושינגטון לוחצת על הצדדים להציג התקדמות עד כינוס עצרת האו"ם בסוף החודש, כדי לאפשר לנשיא טראמפ להכריז על פריצת דרך. לפי הדיווחים, גם הסכם חלקי ייחשב הישג, לנוכח הקשיחות הישראלית בשיחות ומעמדה המוחלש של סוריה בעקבות הטבח בדרוזים בסווידא.

הצעתה של דמשק כוללת דרישה לעצירת התקיפות האוויריות והחדירות הישראליות, אך ישראל שומרת בינתיים על נוכחות קרובה לבירה הסורית. במקביל, מעמד ישראל התחזק בעקבות האירועים בסווידא, שם נטען שכוחות סוריים הוציאו להורג אזרחים דרוזים.
לפי אותם דיווחים, שתי המדינות מזהות אינטרס משותף ביציבות, כדי למנוע התחזקות מחודשת של שלוחות איראן, חיזבאללה וארגוני טרור חמושים. ישראל אפשרה לכוחות פנים סוריים להציב מחסומים בסווידא, וגורמים משני הצדדים טוענים כי "בודקים תחומי הסכמה".

מומחים מעריכים כי שליט סוריה אל-ג'ולאני שואף להימנע מעימות צבאי עם ישראל – ולו כדי להבטיח סיוע כלכלי ושיקום ממדינות המפרץ ומוושינגטון. לפי ההערכות, ייתכן שיסכים לוויתורים פרגמטיים כמו אוטונומיה רחבה יותר לדרוזים ולכורדים, לצד פירוז צבאי באזורים הסמוכים לישראל ולירדן.
