קנצלר גרמניה פרידריך מרץ נכח אתמול (שני) בטקס פתיחתו מחדש של בית הכנסת רייכנבאך-שטראסה במינכן. קולו נשבר כשהזכיר את הפשעים שביצעו הנאצים נגד יהודים בשואה ואמר: "אני מתבייש בכך".
מרץ אמר: "כילד גדלי עם הסיסמה 'לעולם לא עוד' כשליחות, כחובה וכהבטחה". לדבריו, הוא "מתבייש עמוקות" מהעובדה שהאנטישמיות הולכת וגוברת בגרמניה, והדגיש כי המדינה "עצמה עין" כלפי מהגרים שעלו ממדינות שבהן האנטישמיות מושרשת כבר מגיל צעיר.
Die Synagoge an der Reichenbachstraße hat als einziges jüdisches Gotteshaus in München die NS-Zeit überstanden. Rachel Salamander setzte sich für ihre Rettung ein. @Bundeskanzler Merz würdigt bei der Wiedereröffnung unter Tränen die Bedeutung jüdischen Lebens in Deutschland. pic.twitter.com/5pKz0rt99F
— CDU Deutschlands (@CDU) September 15, 2025
נוסף על כך אמר כי "הוא מכריז מלחמה על האנטישמיות בגרמניה" והוסיף שחייהם של היהודיים בגרמניה צריכים להתקיים ללא צורך בהגנה משטרתית: "אסור לנו להשלים עם המציאות הזו של הקהילה היהודית בגרמניה".

רייכנבאך-שטראסה הושחת בליל הבדולח אך נפתח מחדש בשנת 1947, והוא הבניין היחיד בעיר ששרד את המשטר הנאצי. בשנים האחרונות עבר בית הכנסת שיפוץ מקיף שהחזיר אותו למצבו המקורי – כולל החלונות והתאורה המשוחזרת.
פתיחתו המחודשת מייצגת המשכיות והתחדשות אשר מנציחה את המורשת של הקהילה היהודית במינכן, ומחויבות להבטיח שהחיים היהודיים יתקיימו בגלוי וללא פחד מהאנטישמיות הגואה בגרמניה.
