accessibility-icon
share-icon
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בניגוד לדמוקרטיה": הממשלה הגיבה לבג"ץ בנוגע לפיטורי מיארה

סיון יחזקאל

סיון יחזקאל

כא אלול ה'תשפה (14.09.25)

88

33

like

11

dislike

שרי הממשלה יריב לוין ועמיחי שיקלי הגיבו לצו הביניים של בג"ץ בנוגע להליך פיטורי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה • בתגובה, טענה הממשלה לאי חוקיות ההחלטה: "בניגוד לדמוקרטיה ובניגוד לאינטרס הציבור" • למרות הדברים, הממשלה הביעה נכונות לקיים את פשרת השופטים, לנוכח הצורך הדחוף - תוך הצבת תנאים


לאחר החלטת בג"ץ להטיל צו ביניים על הדחתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישו הלילה (ראשון) שר המשפטים יריב לוין ושר התפוצות עמיחי שיקלי את תגובתם בנושא כוונתם לפנות לוועדת גרוניס. תשובת השרים הוגשה לבית המשפט באיחור של כשבע שעות.

בתגובתם, טוענים השרים לחוסר חוקיות החלטת השופטים: "הוצאת הצווים היא בניגוד לדמוקרטיה, בניגוד לאינטרס הציבור ובניגוד לזכותה של הממשלה ובוחריה להליך הוגן". לאחר מכן, ציינו השרים כי החלטת השופטים מלמדת על שבר עמוק במערכת המשפט – "ישנו צורך דוחק בתיקון יסודי ועמוק".

maximize-image
images-count3+
שר המשפטים, יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

למרות הדברים, הודיעו השרים בתגובתם כי הם מוכנים לדון בהצעת בג"ץ: "לנוכח הצורך הדחוף בפעולתו התקינה של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, ובפרט בעת מלחמה עצימה שבו שרויה המדינה, ולנוכח העובדה שעו"ד בהרב מיארה לא מקיימת יחסי עבודה כלל עם הממשלה וכל יום שעובר במצב זה גורם נזק כבד למדינה ולכלל אזרחיה".

אולם, לוין ושיקלי מבהירים כי נכונות הממשלה בעניין כרוכה בתנאים מסויימים: "ככל שהצעה זו תתגבש להצעה ברורה ושלמה שתבטיח את ביצוע הליך ההיוועצות באופן מהיר".

maximize-image
images-count3+
שר התפוצות, עמיחי שיקלי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לטענת השרים כי אם המשמעות היא סיכול בפועל של סמכות הממשלה להדיח את היועמ"שית, הרי שלא מדובר בהצעה לפעול לפי הדין הקיים. "לעומת זאת", כתבו שיקלי ולוין, "אם מדובר בפעולה לפי עקרונות מתווה וועדת שמגר, הרי שהממשלה תהיה מוכנה לדון בהצעת בית המשפט לשינוי החלטתה וחזרה למתווה שמגר, כדי לצמצם מחלוקות בציבור ומהלכים חד צדדיים הדדיים בין רשויות השלטון בעיצומה של מלחמה".

לפי הצעת הפשרה, השרים מסכימים לפנות שוב לשרי המשפטים או היועצים המשפטיים הממשלתיים לשעבר שבסמכותם לדון בוועדה בעניין, אך ככל שהם יעמדו בסירובם – תדרש הבהרה כי "המתווה המקורי אינו מונע מהוועדה לפעול אף ללא נציג הממשלה".

maximize-image
images-count3+
היועמ"שית, גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התנאי השני, הוא הדרישה להשלים את הליך ההיוועצות בוועדה בתוך שבועיים מיום איוש נציג הכנסת בוועדה או ויתור הממשלה על איוש נציג הממשלה בוועדה: "זאת לנוכח הכורח לסיים בהקדם את המשבר התפקודי לטובת כלל אזרחי המדינה".

לבסוף, נכתב בתגובה כי בכל מקרה נדרשת הבהרה כי אם נציג אחד הגופים שאינם נבחרי ציבור יבחר לבצע "תרגיל התפטרות" תוך שימוש מובהק לרעה בהליך, הדבר יהווה את מיצוי תהליך ההיוועצות".

בג"ץ זיני |
maximize-image
images-count3+
בג"ץ, ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, לפני שבועיים בג"ץ ביטל את הדיון בנושא הדחת היועמ"שית, שהיה אמור להתקיים מספר ימים לאחר מכן, וזאת בשל החלטת הממשלה שלא להגיש תגובה מקדמית. בתוך כך, תשעת שופטי העליון שהיו אמורים לדון בתיק, קבעו כי לאור סירוב הממשלה, פסקו "צו על תנאי", לפיו הדחתה של בהרב-מיארה לא תכנס לתוקף.

הדיון בוטל – השופטים הוציאו צו על תנאי נגד פיטורי היועמ"שית

הדיון בוטל – השופטים הוציאו צו על תנאי נגד פיטורי היועמ"שית

389
01.09.25|סיון יחזקאל

לטענת השופטים, ולפי כתב ההחלטה: "על פי הדין, הפעלת הסמכות לפיטורי בכירים בשירות הציבורי על ידי הממשלה או מי מחבריה, מחייבת היוועצות בוועדה הציבורית שהמלצתה היוותה חלק מהליך המינוי". במקרה זה, השופטים מכוונים לוועדה האחראית על מינוי היועמ"ש.

עוד נכתב בכתב ההחלטה כי השופטים פעלו "מתוך תקווה לייתר את הדיון בהתנגדות לצו על תנאי", ולכן השופט סולברג "המליץ" בסוף יולי לממשלה "לחזור למתווה סיום כהונתו של היועמ"ש". השופטים הדגישו כי ההמלצה ניתנה פה אחד על דעת כל חברי הרכב.

עקבו אחרינו גם ב-Google News